Nieuws
-
Ontdek van dichtbij hoe een collectie tot stand komt bij Marie Méro op zondag 1 oktober – Open Bedrijvendag!
Ontdek van dichtbij hoe een collectie tot stand komt bij Marie Méro op zondag 1 oktober – Open Bedrijvendag! Marie Méro is het Belgisch modelabel van de nv J. Van der Elst, een familiebedrijf actief in de modesector sinds 1971. Een team van zo’n vijftigtal collega’s werkt mee aan de realisatie. Van ontwerp tot verkoop: […]
-
LAB: Hoe samenwerken met producenten als modemerk’ – 17 oktober, Gent
LAB: ‘Hoe samenwerken met producenten als modemerk’ 17 oktober, Gent Op 17 oktober organiseert Flanders DC i.s.m. Creamoda en IVOC het ‘LAB: Hoe samenwerken met producenten als modemerk’. In deze context delen Ann Collier (IVOC), Samira Lafkioui (Polygonal) en Jules Toebosch (Collé Group), lid van Creamoda, hun inzichten en ervaringen over hoe effectieve partnerships met […]
-
Feest voor alle viervoeters: Woody brengt een limited edition collectie badjassen en bandana’s speciaal voor honden!
Feest voor alle viervoeters: Woody brengt een limited edition collectie badjassen en bandana’s speciaal voor honden! Fashionable nieuws voor al onze furry friends! Woody, Belgisch erfgoed op vlak van night- & homewear, bundelt haar krachten met Sneakers and Paws, een kwaliteitslabel van hoogwaardige hondenaccessoires. Samen presenteren deze twee Belgische bedrijven met trots hun limited edition collectie […]
-
Woody wordt dertig en viert dat met een capsulecollectie
Woody wordt dertig en viert dat met een capsulecollectie Om hun dertigste verjaardag te vieren komt kledingmerk Woody met een nieuwe capsulecollectie. Ze gingen daarvoor in zee met Antwerpse designer Anne Kurris. Ze bestaan dertig jaar. En dat was volgens het Belgische Woody, vooral bekend van hun night-, home- en playwear genoeg om een […]
-
Ode aan de Belgische kindermode: Woody viert 30e verjaardag en lanceert exclusieve capsulecollectie met Anne Kurris
Ode aan de Belgische kindermode: Woody viert 30e verjaardag en lanceert exclusieve capsulecollectie met Anne Kurris “all eyes on woody” Dat Anne Kurris een pioniersrol speelt in het ontwerpen van kindermode in België wisten we natuurlijk al lang. Na haar laatste collectie in 2019, kriebelt het opnieuw bij de Antwerpse designer en slaat ze de […]
-
Woody brengt opnieuw een wintercollectie om bij weg te dromen
Woody brengt opnieuw een wintercollectie om bij weg te dromen Woody designs warmth, love and laughter for all families Woody, dé Belgische marktleider in night- & homewear, is er weer met een zalige wintercollectie. Het enthousiaste team van designers ontwierp een najaarscollectie waarvan je dopaminelevel de hoogte in schiet. De perfecte mix van comfort en […]
-
Mode Unie lanceert campagne “Helden, die melden!” tegen opflakkering winkeldiefstallen
Mode Unie lanceert campagne “Helden, die melden!” tegen opflakkering winkeldiefstallen De laatste dagen ontvangt Mode Unie opvallend veel meldingen van winkeliers over diefstallen. Daarom lanceert de bij UNIZO aangesloten sectorfederatie voor zelfstandige modedetailhandel een campagne om de sociale controle hierop aan te wakkeren. Isolde Delanghe, directeur Mode Unie, legt uit: “De combinatie van de solden […]
-
JBC als eerste grote moderetailer lid van Circletex
JBC als eerste grote moderetailer lid van Circletex Credits: Een inzamelbox bij JBC. Beeld: JBC De Belgische moderetailer JBC is de eerste grote retailer die zich aansluit bij Circletex, een non-profitorganisatie die het als collectief makkelijker maakt om straks aan de UPV-verplichtingen te voldoen. Dat meldt JBC vrijdag in een persbericht. Het betekent dat JBC […]
-
ZOMER EVENT CREAMODA 20 JUNI 2023 ‘IT WAS GREAT HAVING YOU!’
ZOMER EVENT 2023 >> It was great having you! << Dankjewel om ons Zomer Event op 20 juni bij te wonen in aanwezigheid van journalist Tim Verheyden die ons een wervelende en boeiende keynote bracht over fake news en de waarheid in tijden van Artificial Intelligence (AI). Hij nam ons mee achter de schermen van valse informatie en complottheorieën. Desinformatie, […]
-
Actie 1+1 gratis of -50%: hoe bepalen kortingen wat we kopen?
Actie 1+1 gratis of -50%: hoe bepalen kortingen wat we kopen? Welke korting hebben we het liefst: 1+1 gratis? Of -50% korting? Hoe bepalen kortingen wat we kopen? En wat is de kracht van het magische woord “gratis”? WinWin, de podcast van De inspecteur, duikt in de wereld van de consumentenpsychologie en geeft inzicht in ons […]
-
Een preview van de SS24-damesmode trend: de evolutie van het feminisme in de modewereld.
Een preview van de SS24-damesmode trend: de evolutie van het feminisme in de modewereld. (Vanaf links) FW23 collecties van Versace, Roberto Cavalli en Andreas Kronthaler voor Vivienne Westwood. Beeld: Launchmetrics Spotlight Rebellie, verweven met feminisme, is altijd al een onderdeel van de mode geweest en is regelmatig te zien in de manier waarop ontwerpers hun […]
-
‘Europa maakt einde aan T-shirt van 2 euro’: zorgplichtwet legt ‘fast fashion’ aan banden
‘Europa maakt einde aan T-shirt van 2 euro’: zorgplichtwet legt ‘fast fashion’ aan banden Een textielfabriek in Dhaka, Bangladesh.Beeld EPA Van de fabriek in Bangladesh tot de winkel in Aalst: het Europees Parlement wil grote bedrijven verplichten dat hun hele toeleveringsketen mens en milieu respecteert. De zorgplichtwet legt onder andere fast fashion aan banden. De zorgplichtwet moet […]
-
De derde helft van de modehuizen.
De derde helft van de modehuizen. Het modejaar bestaat allang niet meer uit alleen maar winter en zomer. Het is mei, en dus zijn de cruisecollecties daar. De wat? Ooit een garderobe voor wie wilde overwinteren, inmiddels een belangrijke bron van inkomsten voor grote modehuizen. Elk jaar rond deze tijd zijn ze daar weer: de cruisecollecties. […]
-
4de editie #IKKOOPBELGISCH Instagram Story Week
PERSBERICHT 4de editie #IKKOOPBELGISCH Instagram Story Week Influencers & content creators geven Belgische mode extra push tijdens 4de editie van de #Ikkoopbelgisch Insta Story Week Zellik, 25 mei 2023 – Creamoda, de Belgische modefederatie, kondigt met trots de 4de editie van de actie ‘#ikkoopbelgisch Instagram Story Week’ aan. Dit online initiatief gaat van start op maandag 29 […]
-
Pettenrage bezorgt Belgisch merk nieuwe jeugd
Pettenrage bezorgt Belgisch merk nieuwe jeugd. De pet is niet langer een oubollig kledingstuk, maar een modieus hipster-attribuut. Het 125 jaar oude pettenatelier City Sport dankt er zijn tweede jeugd aan. ‘Iemand met een zekere persoonlijkheid, die wil opvallen maar ook weer niet te veel. Een levensgenieter met oog voor mooie zaken, die geld over […]
-
Update van de Belgian Production Partners Brochure
Update van de Belgian Production Partners Brochure Belgische modemerken die online zoeken naar een kledingfabrikant raken vaak de weg kwijt. Er is zóveel aanbod en tegelijkertijd is het onduidelijk hoe betrouwbaar al die partijen zijn. Veel merken komen er via Google, LinkedIn of andere platformen niet uit… Zo nam Creamoda het initiatief, in samenwerking met […]
-
Nieuwe campagne Unizo: #trotsekmowerkgever
Nieuwe campagne Unizo: #trotsekmowerkgever 1,16 miljoen Belgen kunnen niet verkeerd zitten De voorbije weken zijn de zelfstandige werkgevers het mikpunt geworden van veel frustraties. Zij zouden minderwaardige werkgevers zijn, 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝟭.𝟭𝟲 𝗺𝗶𝗹𝗷𝗼𝗲𝗻 𝗕𝗲𝗹𝗴𝗲𝗻 𝗸𝘂𝗻𝗻𝗲𝗻 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝘃𝗲𝗿𝗸𝗲𝗲𝗿𝗱 𝘇𝗶𝘁𝘁𝗲𝗻! Creamoda gelooft in de kracht en creativiteit van onze zelfstandige modeondernemers en de Belgische mode die zij maken. […]
-
Belgisch modemerk Marie Méro lanceert eigen podcast met Annemie Struyf als host
Belgisch modemerk Marie Méro lanceert eigen podcast met Annemie Struyf als host en werpt licht op straffe verhalen van sterke vrouwen “Wij staan als merk heel dicht bij onze klanten en het zijn zij die de hoofdrol krijgen in deze podcastreeks”aldus Yentl Desmyter, marketing manager bij Marie Méro. “Er komen hier zoveel ontzettend toffe en […]
-
Webinar: Inclusive marketing in fashion: Why should you?
Webinar: Inclusive marketing in fashion: Why should you? Op 16 februari organiseerden we het webinar: Inclusive marketing in fashion: Why should you?, in samenwerking met Hamza Ouamari, inclusieve marketeer, en Farah El Bastani, modestyliste en creative ondernemer. We stelden ons hierbij de vraag of fashion en inclusie onlosmakelijk verbonden zijn met mekaar en, zo ja, […]
-
Lingerieweek pakt groots uit in gaststad Brugge!
Lingerieweek pakt groots uit in gaststad Brugge! Van maandag 6 tot zaterdag 11 maart vindt de zesde editie van de Lingerieweek plaats en dat zullen ze in Brugge geweten hebben! Met een pikante kantwandeling doorheen de binnenstad en een pak activiteiten in en rond de Smedenstraat zet de West-Vlaamse hoofdstad het initiatief van Fedelin, de […]
-
Sustainability Professional of the Year 2023
Sustainability Professional of the Year 2023 In de bedrijfswereld wordt vandaag steeds meer gewerkt rond duurzaamheid. Meer nog: het gaat om een hedendaagse manier van ondernemen met respect voor de leefbaarheid van mens en planeet. Bovendien is duurzaamheid geen afgelijnd concept, maar een begrip dat voortdurend evolueert: het is een manier van zijn, van werken en voortdurend […]
-
#NIEUWJAARSEVENT CREAMODA >> IN BEELD. BEDANKT OM ERBIJ TE ZIJN
#NIEUWJAARSEVENT CREAMODA >> IN BEELD. Bedankt om erbij te zijn Op 31 januari, na een coronapauze van twee jaar, organiseerden we opnieuw ons nieuwjaarsevent i.s.m. Mode Unie, in de impressionante Ghelamco Arena in Gent. Merken en winkeliers vierden feest en klonken op onze fantastische modesector, nieuwe uitdagingen en opportuniteiten, meer samenwerking tussen de partners, dé klimaatoplossing […]
-
It’s all about trends
It’s all about trends Color Trend Seminarie Lente – Zomer 2024 @Francq Colors Bron: Fashion United Op 1 december organiseerde het trendbureau Francq Colors opnieuw haar Color Trend Seminarie met aandacht voor seizoen Lente – Zomer 2024. Creamoda woonde het event bij en was opnieuw verrast door een interessante dynamiek tussen waardevol en intens trendonderzoek en […]
-
Sociale media kerstactie 2022
Sociale media kerstactie 2022 Het einde van het jaar is in zicht en de cadeautjestijd is volop aan de gang. Ook dit jaar gaan we volop voor Belgische geschenken onder het thema ‘All I want for Christmas is Belgian’. Net zoals vorige 2 kerst-edities, en om onze leden modemerken in de kijker te zetten tijdens […]
-
Seminarie Duitse markt en financiële opvolging van klanten
Seminarie Duitse markt en financiële opvolging van klanten Op 19 oktober organiseerde Creamoda samen met haar geassocieerd lid CRDT Credit&Finance een seminarie met een dubbel onderwerp: de Duitse markt en financiële opvolging van klanten. In de voormiddag werd de Duitse kledingmarkt onder de loep genomen. Katharina Desmet, onze Vlaams economisch vertegenwoordiger in Keulen beet de […]
-
Mode Unie roept op om massaal lokaal te kopen op RED FRIDAY
Tijdens de eerste lockdown klonk het collectief ‘koop lokaal, Winkelhier’. Dat lokale winkeliers het hart en de longen zijn van elke stad en gemeente en dat ze tijdens de verplichte sluiting dan ook extra ondersteund dienden te worden, daarover bestond geen twijfel. Nog geen acht maanden na de eerste lockdown staan modehandelaars alweer voor een […]
-
OPROEP AAN DE MODESECTOR: Help ons mee om de heropening van de winkels op 1/12 door te krijgen!
Mode Unie stelde haar heropstartplan voor vervroegde heropening op 1 december voor begin november. De vraag werd door hen gesteld aan de bevoegde kabinetten en kreeg de nodige aandacht in de pers. Deze week lieten UNIZO en de andere retailsectoren weten het voorstel te ondersteunen en gaven ook zij deze vraag politiek mee. Creamoda ondersteunt de oproep voor heropening van modewinkels […]
-
Kleed je op in je kot!
Het zijn niet alleen zwarte dagen voor moderetailers die voor de tweede keer verplicht hun deuren moeten sluiten, het zijn bijzonder moeilijke dagen voor ieder van ons. Winkels en horeca zijn gesloten, we kunnen geen cultuur meer meepikken en de dagen worden korter en donkerder. Maar hoe moeilijk ook: we moeten en komen hier met […]
-
Creamoda breidt haar diensten uit!
KENNISMAKING MET PAULINE LATRUWE Bij de introductie van de nieuwe dienst ‘Aanbestedingen’ voor onze leden hoort ook de voorstelling van onze collega Pauline Latruwe. Zij zal ter beschikking staan van de Creamoda-leden om de verschillende vragen omtrent deze materie te beantwoorden. Via onderstaand interview leer je Pauline alvast beter kennen. Veel leesplezier! Dag Pauline, fijn […]
-
Mode Unie stelt noodzakelijk heropstartplan voor: verkoop op afspraak vanaf 1 december
Brussel, 5 november 2020 – Sinds afgelopen maandag 2 november moeten modewinkels hun deuren verplicht sluiten. Een bijzonder zware opdoffer voor de sector, die in het voorjaar al acht weken dicht moest. Voor de tweede keer worden modewinkeliers voor blok gezet terwijl veilig winkelen perfect kan: hun modewinkel hangt vol met een gigantische stock winteritems die nu niet […]
-
Creamoda roept op: “Laat de steden opnieuw leven om nog meer rampen in de modesector te vermijden”.
Zellik, 21 oktober 2020 – Creamoda, de Belgische modefederatie, ondersteunt de recente noodkreet van sectorfederatie Mode Unie opdat Belgische modemerken de verkoop van hun wintercollecties in hun eigen winkels en de multimerkboetieken niet nog meer zien naar beneden gaan. “De voorbije weken waren onze merken tamelijk positief over de evolutie van de verkoop van hun […]
-
COSH! organiseert duurzame tentoonstelling in stad Antwerpen
Duurzaam shoppen nu nóg makkelijker dankzij de COSH! Conscious Shopping Guide Na een succesvol eerste jaar, organiseert COSH! zijn allereerste duurzame mode tentoonstelling. Consumenten worden zich meer en meer bewust van ecologisch en duurzaam leven. ‘Met de corona-proof tentoonstelling willen we consumenten die zich nog niet bewust zijn van de impact van de mode-industrie, op een gemoedelijke […]
-
En plots wordt mama een Gymp-fotografe…
Maandenlange voorbereiding gingen eraan vooraf. En dan net op het moment dat het Belgische kinderkledingmerk GYMP een gloednieuwe babycollectie wou lanceren, en tientallen mama’s met hun stralende baby in een professionele fotostudio verzameld moesten worden, slaat het C-virus toe. Uitstellen dan maar? Nee. Zo snel geven deze West-Vlamingen niet op. GYMP bleef niet bij de […]
-
Downtown Dansaert enthousiast over Week van de Belgische mode
Toen Sonja Noël in de jaren ‘80 een winkelpand in de Dansaertwijk minimalistisch liet inrichten, koos ze resoluut voor het indertijd aanstormend talent van de Belgische mode, ‘de zes van Antwerpen’. Niet omdat ze spraakmakend waren, maar omdat ze op een subtiele manier kwaliteit met een flinke dosis creativiteit combineren. Meteen zette ze de toon […]
-
WVDBM maakt Belgen weer trots op Belgische mode
12-18 OKTOBER 2020 Zellik, september 2020 – Na het overdonderend succes van de eerste editie vorig jaar staan Mode Unie en Creamoda klaar voor de lancering van de tweede Week van de Belgische mode (WVDBM) van 12 tot 18 oktober 2020. “Met meer dan 900 deelnemende winkels en 90 Belgische modemerken belooft deze tweede campagne wederom een […]
-
Mode enquête Knack Weekend, ‘Mode, dit is Belgisch’: van soldenjagen tot duurzaam kopen, zo shopt de Belgische vrouw
Hoe shopt de Belgische vrouw anno 2020? Wat vindt ze belangrijk? En wat weet ze eigenlijk over Belgische mode? Knack Weekend bundelde de krachten met de vrouwenbladen van Roularta (Feeling, Libelle en Flair), zowel op de Nederlandstalige als Franstalige markt, en bevroeg zijn lezers online in de maand juni, dus ongeveer een maand na het heropenen van de winkels. […]
-
Winkeldorp Tessenderlo profileert zich als gastgemeente Week van de Belgische mode 2020
Brussel, 10 septembe 2020 – Sectorfederaties Mode Unie en Creamoda organiseren van 12 tot 18 oktober 2020 de tweede editie van de Week van de Belgische mode (WVDBM). Deze Week heeft als doel Belgische mode en haar modemerken in de kijker te zetten en breder bekend te maken. Het is belangrijk om bewustzijn te creëren over […]
-
Miele als trotse partner van de Week van de Belgische Mode!
Van 12 tot 18 oktober gaat de tweede editie van de Week van de Belgische mode door. Dit initiatief zou niet mogelijk zijn zonder de ondersteuning van een aantal partners. Wij stellen graag onze trotse partner Miele voor: Sinds de oprichting in 1899 is het motto van Miele ‘immer besser’. Dat betekent voor hen: ‘steeds betere producten maken’. […]
-
Versoepeling individueel shoppen gaf verkoop mooie herstart maar kon soldenperiode niet redden
Brussel, 28 augustus 2020 – Met nog één weekend te gaan, lopen de zomersolden van dit bewogen coronaseizoen ten einde. De eerste drie soldenweken kenden een zeer lage verkoop. Het verplicht individueel shoppen en de negatieve berichtgeving erover zetten een serieuze rem op het consumentenvertrouwen en zorgde voor een lage opkomst in modewinkels. “De versoepeling van de maatregel […]
-
House of Bilocca lanceert lucratief concept voor plus-size merken met overstock
Deze zomer lanceert Online Heroes -het bureau voor fashion e-businesses – een nieuw dynamisch online outletplatform met premium plus-size mode. Deze nichemarkt is booming met een sterk groeiende doelgroep. De voorspelling is dat deze doelgroep in 2022 online groeit van 15% naar 36%. House of Bilocca brengt de moderne curvy vrouw een luxe shopbeleving met fashion voor […]
-
Mode Unie haalt slag thuis: versoepeling individueel shoppen is er door!
Brussel, 20 augustus 2020 – Mode Unie is tevreden dat de Veiligheidsraad beslist heeft om de maatregel rond het individueel shoppen te versoepelen en zo tegemoet te komen aan de duidelijke vraag die de mode organisatie eerder stelde. De versoepeling geeft mode ondernemers de kans om de laatste anderhalve week van de solden positief in te zetten. Zonet […]
-
Themanummer rond Belgische mode in Nieuwsblad Magazine: Ben jij er bij?
12-18 OKTOBER 2020 Beste mode ondernemer, Dat de Week van de Belgische mode doorgaat van 12 tot 18 oktober, dat weet je ondertussen al. Dat we een samenwerking hebben met Nieuwsblad Magazine en dat we op zaterdag 10 oktober samen een themanummer brengen rond Belgische mode, dat is nieuw! Net voor de Week van de Belgische […]
-
Marie Méro opent Flagshipstore in Antwerpen!
Op vrijdag 17 juli openden we de deuren van onze splinternieuwe Flagshipstore in Antwerpen. Na Maastricht en Hasselt is Antwerpen de derde Marie Méro winkel die dit jaar haar deuren opent. Ook in het prachtige pand in de Huidevettersstraat is het de bedoeling vrouwen volop te doen stralen. De nieuwe winkel bestaat uit twee verdiepingen en […]
-
Douanecontrole Checklist voor de import van comfortmasker
Na overleg met FOD Economie adviseren we de volgende checklist te gebruiken die een vlottere controle en import zou mogelijk moeten kunnen maken. 1. Aanwezigheid van de coördinaten: Naam en volledig postadres (een websiteURL is niet voldoende) op het product of op de verpakking/bijsluiter Hetzij: Fabrikant van het product, indien de fabrikant gevestigd is binnen […]
-
RectoVerso x Bioracer: 2 Belgische merken slaan de handen in elkaar
RECTOVERSO, EEN HIGH-END SPORTKLEDINGMERK UIT DEINZE, KNOOPT EEN SAMENWERKING AAN MET BIORACER, DE BELGISCHE MARKTLEIDER IN WIELERKLEDING. EEN BELGISCH HUWELIJK TUSSEN MODE EN SPORT. Het resultaat van die samenwerking? Een ‘limited edition’ wieleroutfit voor hem en voor haar. Een primeur, want tot nog toe bracht RectoVerso enkel vrouwencollecties op de markt. Het idee ontstond letterlijk […]
-
Creativiteit van eigen bodem: Ik Koop Belgisch Steun lokaal talent met Ik Koop Belgisch *
De huidige crisis laat haar impact enorm voelen op onze lokale economie. Om de toekomst terug positief aan te vatten wil ‘Ik Koop Belgisch’ het Belgische creatieve talent extra in de kijker zetten. Met een vernieuwd platform inspireert, informeert en moedigt ‘Ik Koop Belgisch’ de consument aan om Belgische werken, merken en producten te leren kennen, […]
-
29 mode- en mama influencers steken zo’n 50 Belgische modemerken een hart onder de riem tijdens de #Ikkoopbelgisch Insta Story Week van 8 – 14 juni.
Zellik, 03 juni 2020 – Tijdens de week van 8-14 juni organiseert Creamoda, de Belgische modefederatie, de #Ikkoopbelgisch Insta Story Week in samenwerking met 29 mode- en mamainfluencers. Op deze manier zet de federatie zo’n 50 Belgische modemerken in de kijker, in een periode waar #ikkoopbelgisch en #winkelhieren relevanter is dan ooit. “Bijzondere tijden scheppen […]
-
Jouw merk in de kijker tijdens de tweede editie van de Week van de Belgische mode van 12-18 oktober 2020?
Bijzondere tijden scheppen vaak ook bijzondere kansen. Zowel tijdens de verplichte sluiting als na de heropening van de modesector zien we dat de roep om lokaal en Belgisch te kopen, steeds luider klinkt. Consumenten zijn bewuster van wat ze kopen en vooral ook waar ze hun kledij kopen. Meer dan ooit vinden ze de service van […]
-
Winkelsector kijkt positief terug op eerste verkoopweek
Brussel, 16 mei 2020 – Deze week mocht de brede winkelsector, na acht weken verplichte coronasluiting, terug openen. De goesting om open te doen en de verkoop in de fysieke winkels op te starten, was bijzonder groot. Zelfstandige winkeliers hebben hun klanten gemist en dat is aan de verkoopcijfers van de eerste week te zien omgekeerd net […]
-
Mode Unie haalt slag thuis om zomersolden te verschuiven naar 1 augustus
Brussel, 13 mei 2020 – Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en UNIZO zijn uiterst tevreden dat de verschuiving van de zomersolden naar 1 augustus met unanimiteit goedgekeurd werd in de Commissie Economie en Consumentenzaken van de Kamer van Volksvertegenwoordigers. “Een noodzakelijke maatregel voor onze zwaargetroffen modesector”, zegt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. Zonet werd […]
-
Heropening van de winkels vanaf 11 mei. Veilig, doordacht en volgens de regels!
Vanaf 11 mei kunnen we – als alles naar behoren evolueert – opnieuw de deuren van onze mode winkel(s) openen: consumenten ontvangen, hen verwennen en mooi maken. We verlangen er allemaal naar dat jullie medewerkers, collega’s en klanten opnieuw met trots hun job kunnen doen, en dit in alle veiligheid, doordacht en volgens de regels. […]
-
Webinars over trends post-corona & Herfst/Winter 21-22 ism Francq Colors & Mode…Information.
Nu we eindelijk een beter zicht krijgen op de heropening van de winkels en een heropleving van de economie, kunnen we opnieuw stil staan bij de trends in onze sector, algemeen in tijden van corona maar ook met extra aandacht voor het seizoen Herfst-Winter 2021/2022. We bieden jullie in dit kader graag twee webinars aan […]
-
Belgische bedrijven maken
OVERZICHT BELGISCHE BEDRIJVEN Creamoda heeft haar leden, Belgische bedrijven die artisanale of community maskers kunnen aanbieden samengebracht in één overzicht. Dit is een oplijsting van de bedrijven met hun contactgegevens. In overleg met hen kan meer informatie worden verkregen betreffende het exacte aanbod, hoeveelheden, leveringstermijn en prijs. Belgische bedrijven die community of artisanale maskers kunnen aanbieden: ALICE […]
-
Kinderkledingmerk GYMP brengt kinderen tot bij hun grootouders
Nu in Coronatijden grootouders en kleinkinderen elkaar niet kunnen zien, neemt het Waregemse kinderkledingmerk GYMP een opmerkelijk initiatief. Iedereen kan van thuis een krantje maken met zijn mooiste foto’s en tekstjes, en het laten drukken en opsturen aan de persoon die het hardst gemist wordt. Voor de eerste 200 krantjes is dat gratis. Je kleine […]
-
4 belangrijke uitdagingen voor de Belgische kledingsector tijdens en post-corona.
Zellik, 13 april 2020 – Uit een ledenbevraging van Creamoda, de Belgische modefederatie, blijkt dat de Belgische kledingsector geconfronteerd wordt met 4 belangrijke uitdagingen sinds de lockdown. “Deze uitdagingen zijn echt niet te onderschatten en daarom willen we hier nogmaals de aandacht op vestigen. Het is van belang dat we hier bij stil staan om […]
-
UPDATE acties communicatie tegen Corona
OPEN BRIEF VERSCHUIVING SOLDEN Op donderdag 2 april werd in naam van CEO’s Mimi Lamote (Mayerline) en Peter Perquy (Terre Bleue/Gigue/Zilton) een open brief verzonden naar federaal minister van Werk, Economie en Consumentenzaken Nathalie Muylle en eerste minister Sophie Wilmès met extra focus op het belang van de verschuiving van de sper- en soldenperiode. Dit initiatief werd door meer dan […]
-
Modesector vraagt dringend onderhoud met regering om honderden faillissementen en duizenden ontslagen te vermijden
78 MERKEN EN MODERETAILERS UIT DE BELGISCHE MODESECTOR WILLEN AANPASSING SOLDEN WETGEVING Vilvoorde, 3 april 2020 – De Belgische mode-, lingerie-, lederwaren- en schoenenmerken, hun wholesaleklanten en een aantal modeketens vragen dringend een onderhoud met Eerste Minister mevr. Wilmès en Minister van Werk en Economie Mevr. Muylle om hun sector overeind te houden en op die […]
-
Dringend nood aan beschermingsmiddelen in wasserijen – Gezondheidszorg komt in het gedrang.
Persbericht 20.03.2020 – Industriële wasserijen zijn opgenomen in de lijst met bedrijven die noodzakelijk zijn voor de bescherming van de vitale belangen van de natie en de behoeften van de bevolking. Want deze bedrijven spelen een cruciale rol in het indijken en overwinnen van deze crisis. Maar ook zij luiden nu de alarmbel. Ook hun […]
-
Creamoda steunt het voorstel van Mode Unie voor het verschuiven van de solden! Teken jij ook de petitie?
Mode Unie riep op om de volledige modesector te verenigen en hier werd veel gehoor aan gegeven! Retailers, merken en agenturen lieten massaal weten dat ze achter hun voorstel om de sperperiode te verruimen en de solden op te schuiven staan. Ook door de pers werd onze vraag breed opgepikt. Mode Unie deed het voorstel al op federaal niveau […]
-
Mode Unie lanceert www.sosmoderetail.be om noodkreet tot overleven modesector kracht bij te zetten
Persbericht 26.03.2020 – Mode Unie, de sectorfederatie voor zelfstandige modedetailhandel, riep de voorbije week op om de volledige modesector te verenigen en hier werd enorm veel gehoor aan gegeven! Retailers, merken en agenturen lieten massaal weten dat ze achter het voorstel van Mode Unie om de sperperiode te verruimen en de solden op te schuiven staan. Om dit te concretiseren, lanceert […]
-
Creamoda roept op: “Blijf geloven in de Belgische mode”, en vraagt extra aandacht voor merken en kledingproducenten.
Zellik, 23 maart 2020 – Creamoda, de Belgische modefederatie, smeekt de consument om tijdens deze coronacrisis te blijven geloven in de Belgische mode en het mooie ensemble van kleine en grote modemerken dat ons land te bieden heeft. De federatie onderschrijft hiermee het initiatief van 26 CEO’s die oproepen om online Belgisch te kopen. Bovendien […]
-
Modedetailhandel schreeuwt noodkreet uit: Uitbreiding sperperiode en verschuiving solden absoluut nodig volgens Mode Unie.
Brussel 21 maart 2020 – De verkoop in modewinkels is sinds de verplichte sluiting volledig stilgevallen. Net in dié weken is de lenteverkoop het grootst. Tegen dat modewinkels hun deuren opnieuw mogen openen, op 6 april of indien de corona maatregelen aanhouden, nog enkele weken daarna, zijn de belangrijkste verkoopweken gepasseerd. Nefast voor de hele […]
-
PrimaDonna gaat voor olympische prestatie in Tokio.
Schellebelle, maart 2020. PrimaDonna Sport gaat voor olympische prestatie in Tokio Dat PrimaDonna Sport topprestaties levert als het om pasvorm, ondersteuning en stijl gaat, weet elke vrouw die onze sportlingerie draagt. Binnenkort mag je zelfs spreken van een olympische prestatie, want samen met de atletes van Team Belgium trekt PrimaDonna Sport naar de Olympische Spelen […]
-
Scabal, officiële kledingpartner voor Team Belgium op de Olympische en Paralympische Spelen van Tokio 2020.
Brussel, 25 februari 2020. Scabal is uitverkoren tot officiële kledingpartner van Team Belgium tijdens de Olympische Spelen in Tokio van deze zomer. Het Belgische modehuis zal de mannencollectie tekenen voor de openingsceremonie en de officiële gelegenheden “Het is een eer voor Scabal om de mannelijke atleten te mogen kleden en onze waarden uitmuntendheid, respect en passie […]
-
Modetrends lente/zomer 2021
De menselijke touch, diverse perspectieven, phygital fashion en jongensachtige mannelijkheid Zellik, 21 januari 2020 – Mode met een menselijke touch, phygitale fashion, jongensachtige manne-lijkheid en kledij die rust geeft. Dat zijn volgens Creamoda en trendbureau Francq Colors de belangrijkste tendensen voor lente en zomer 2021, die vandaag werden voorgesteld op het trendseminarie. “Het trendseminarie” is een vaste […]
-
Caroline Biss kleedt de atletes van ‘Team Belgium’ 2020
Caroline Biss is uitverkoren tot officiële kledingpartner van “Team Belgium”. Het Belgische merk zal de vrouwelijke atleten kleden voor alle off court activiteiten tijdens de Olympische Spelen in Japan in 2020. De “Olympische” collectie zal voor het eerst worden getoond op de officiële modeshow op 17 maart 2020 waaraan de atleten zullen deelnemen. De outfits die Caroline […]
-
Sluiting horeca sleurt ook modesector mee het dal in: verkoop gehalveerd
Na de verplichte sluiting van de horeca kleuren ook de cijfers binnen de modesector opnieuw diep rood. Waar de verkoop in september nog gelijkaardig was aan de verkoop van september vorig jaar, ziet Mode Unie dat het consumentenvertrouwen en bijgevolg ook het aantal klanten in winkels sterk afneemt bij elke afkondiging van strengere maatregelen. “De […]