• International Webinar | The Creamoda / Modint bAwear Score Tool

    International Webinar The Creamoda / Modint bAwear Score Tool 8 februari 2022 Creamoda, Modint & bAwear have joined forces and came up with a tool that provides insight into the ecological footprint of textile products. Behind the scenes we work closely together to accomplish the best we can for our members and the industry, locally […]

  • Creamoda bAwear Score:“bAwear Score” de nieuwe mode eco impact tool gaat van start in België & Nederland

    PERSBERICHT 15/12/2021 Creamoda bAwear Score:“bAwear Score” de nieuwe mode eco impact tool gaat van start in België & Nederland Zellik, 15 december 2021 – Duurzaamheid en transparantie, het zijn pijlers die steeds belangrijker worden in de bedrijfsvoering van modebedrijven. Tegelijk met het groeiende bewustzijn van de consument, stijgt ook de vraag naar duurzame – en traceerbare […]

  • Febelsafe verzoek tot rechtzetting en aanvulling in functie van correcte nieuwswaarde

    Het dragen van een mondmasker is uitermate effectief in de strijd tegen het coronavirus. Zeker nu we spreken van een nieuwe omikronvariant. Deze is nog niet dominant in onze contreien, maar dagelijks duiken meer en meer bevestigde gevallen op. Dit brengt ons bij de ongelukkige titel van het VRT-nieuws (Maskers beschermen wel degelijk tegen corona, […]

  • Young Talent in Action 2021 – BOZAR

    ‘YTiA XXL’ is een evenement dat zich exclusief richt tot jongeren tussen 16 en 18 jaar. De recente 4de editie was opnieuw helemaal gratis voor leerlingen uit alle richtingen van het secundair onderwijs  ! YTiA XXL is speciaal bestemd voor alle jongeren die willen bouwen aan hun eigen toekomst.  Het Xtra Xtra Large programma is […]

  • ECLA Recommendations concerning characteristics and faults in fabrics to be used for clothing

    De ECLA (European Clothing Association) omvat aanbevelingen betreffende eigenschappen en gebreken van stoffen voor kleding. Het document is tot stand gebracht door textiel- en kledingexperts van de European Technical Clothing Group om een duidelijke communicatie tussen stof- en kledingfabrikanten te bevorderen. Vermits een weverij informatie nodig heeft over de gewenste stofeigenschappen van de kledingfabrikant, kan beroep gedaan worden […]

  • Week van de Belgische mode, 11-17 oktober 2021 Meer dan ooit trots op onze eigen Belgische mode!

    Zellik, 5 oktober 2021 – Na het groot succes de voorbije twee jaar vindt van 11 tot 17 oktober de derde editie van de Week van de Belgische Mode (WVDBM), een initiatief van sectorfederaties Creamoda & Mode Unie, plaats. WVDBM wordt schot in de roos “Met meer dan 900 deelnemende winkels en 100 Belgische modemerken belooft deze […]

  • Kim Van Oncen lanceert eigen JBC collectie: “Op voorwaarde dat ik volledig mijn goesting mocht doen”

    Houthalen-Helchteren, 29 september 2021 – Kim Van Oncen en Belgisch familiebedrijf JBC slaan de handen in elkaar voor een langdurige samenwerking. Kim – zelf het prototype van een drukbezette dertiger, actieve mama en tegelijkertijd stijlvolle vrouw die ook nog eens boegbeeld van de Week van de Belgische Mode is – ontwierp een exclusieve, veelzijdige najaarscollectie […]

  • Leuven trotse gaststad van Week van de Belgische mode 2021

    2 september 2021 – Van 11 tot 17 oktober vindt de derde editie van de Week van de Belgische mode plaats. In deze week zetten Belgische modemerken en multimerkenboetieks hun troeven in de kijker en verwennen ze de klant met leuke acties en heel wat beleving. De Week, georganiseerd door sectorfederaties Creamoda en Mode Unie, heeft als doel Belgische […]

  • Mayerline brengt collab uit met Ellen Kegels

     ELLEN KEGELS FINE KNITWEAR FOR MAYERLINE Sober, chic en empowerment. Het zijn drie termen die zowel Mayerline als het fair wear merk LN Knits van ontwerpster Ellen Kegels typeren. Het Belgische modehuis Mayerline Brussels kiest voor deze eerste fashion collab voor een hoogwaardige samenwerking met een Belgische designer, die ook garant staat voor natuurlijke, kwalitatieve […]

  • UPDATE: extra opportuniteiten voor deelnemers WVDBM

    11-17 oktober 2021  Van 11 – 17 oktober 2021 organiseren Creamoda & Mode Unie de derde editie van de ‘Week van de Belgische mode (WVDBM) met als doel de consument nog meer bewust te maken van de voordelen van het kopen van Belgische mode en het belang van shoppen in een lokale modewinkel. De WVDBM gebruik je als kapstok om je merk in de spotlight te […]

  • De Belgische icon dress en een knipoog naar 50 jaar het bedrijf achter Marie Méro

    Naast een fantastisch sterke FW21 collectie, lanceert Marie Méro speciaal voor haar verjaardag en met trots de Belgische icon dress. De jurk is een remake van één van de favoriete stuks die werd gelanceerd in 1985. Het prachtige motief, de warme groene kleur en  de statement kraag maken van deze jurk een echte eye-catcher. En omdat […]

  • Wearable Stories, Julie Vermeire en Marcelo Ballardin voor CKS

    CKS PAKT UIT MET 3 COLLABS VOOR HET FW21-SEIZOEN   Voor hun nieuwste samenwerkingen van het FW21-seizoen, viel de keuze van het Belgische fashionlabel CKS op 3 Belgische persoonlijkheden. Samen met designer en entrepreneur Loredana Falone van het duurzame merk Wearable Stories, lanceert CKS een eco-verantwoordelijke damescollectie. TV-persoonlijkheid, danser en TikTok-ster Julie Vermeire legt al haar enthousiasme […]

  • Trademart Fashion & Labels Let’s Bubble!

    Creamoda ontmoette recent het team bij TRADEMART BRUSSELS, het grootste inkoopplatform voor retail professionals in de Benelux, en ontdekte zo welke vernieuwingen zij vandaag doormaken en plannen voor de toekomst. Hun visie is veelbelovend en wij zijn ervan overtuigd dat deze reboost kan zorgen voor een bredere interesse vanuit de merken, alsook de Belgische modesector. We informeren jullie langs deze weg graag […]

  • Semaine de la Mode belge : Une mode à chérir !

    11-17 oktober 2021  Bijzondere tijden scheppen vaak ook bijzondere kansen. Na dit turbulent jaar zien we dat de roep om lokaal en Belgisch te kopen steeds luider klinkt. Consumenten zijn bewuster van wat ze kopen en vooral ook van waar ze hun kledij kopen. Meer dan ooit willen ze hun eigen, lokale economie ondersteunen, vinden ze de service […]

  • ANTWERP FASHION WEEK.21

    ANTWERP OPEN DAYS IN EEN NIEUW JASJE OP 18 EN 19 JULI Nu shoppen op afspraak verleden tijd is en de terrassen weer open zijn, kunnen we terug een beetje ademhalen. Ook de initiatiefnemers van de Antwerp Open Days – waarover we jullie een tijd terug informeerden – willen de modesector nog beter ondersteunen en opnieuw op de […]

  • Influencers en content creators geven Belgische modemerken extra push tijdens 2de editie van de #Ikkoopbelgisch Insta Story Week van 24 tot 30 mei

    Zellik, 20 mei 2021 – Voor het derde seizoen op rij moet de Belgische modesector het hoofd bieden aan de zware economische en emotionele impact van de coronacrisis. De herhaalde verplichte sluitingen van modewinkels en de beperkende maatregelen bij occasionele heropeningen hebben nog steeds een nefaste impact op de Belgische modemerken. Om de sector een […]

  • Creamoda ondersteunt noodkreet Mode Unie “Zonder meer ondersteuning komt de volledige modeketen in de problemen”

    26 april 2021 – Creamoda, de Belgische modefederatie, is verheugd dat vanaf vandaag de verkoop in de modesector weer zonder afspraak van start kan gaan maar sluit zich volmondig aan bij de noodkreet van Mode Unie in het persbericht van vandaag. Zij drongen  vorige week ook al aan bij de Vlaamse en de federale overheid […]

  • Mode Unie opgelucht met afgewende derde lockdown voor modewinkels, maar waarschuwt dat ondernemen rendabel moet blijven.

    Brussel, 24 maart 2021 – Zonet besliste het overlegcomité dat modewinkels de deuren niet hoeven te sluiten. “Een grote opluchting voor de zelfstandige modesector. Ook het feit dat de vraag van Mode Unie voor het shoppen met twee ingevoerd wordt, is een opsteker voor de sector”, stelt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. “Hoewel we zeer blij […]

  • Iedereen mooi uitgedost op Fancy Friday!

    Brussel, 12 maart 2021 – Het zijn niet alleen moeilijke tijden voor moderetailers die de lenteverkoop traag op gang zien komen, het zijn bijzonder zware tijden voor ieder van ons. De horeca is nog steeds gesloten, we kunnen slechts beperkt vrienden en familie zien en ondanks het feit dat de zon af en toe schijnt, […]

  • Belgisch modelabel Thelma & Louise introduceert grotere maten in haar collectie

    Antwerpen, 2021 – het Belgisch kledingmerk voor dames Thelma & Louise, met Antwerpen als thuisbasis, legt de focus op vrouwelijkheid, de juiste pasvorm, kwaliteit en comfort. Voor de nieuwe SS21 collectie kiest het merk nu ook bewust om grotere maten, tot maat 48, aan te bieden. De collectie wordt maar liefst drie maal groter in […]

  • Greenway Logistics opens offices in China

    Greenway Logistics is opening offices in March 2021 in the cities of Guangzhou and Hong Kong. For yearsGreenway Logistics is opening offices in March 2021 in the cities of Guangzhou and Hong Kong. For years Greenway Logistics has been involved in logistics concepts that deal with activities in, to and from Asia, butrecently, developments around […]

  • Update Someflex Populaire expertsessies @voordeeltarief voor Creamoda-leden

    Zoals recent aangekondigd geven we jou graag een nieuwe update over het Someflex platform met extra focus op de succesvolle expertsessies die elke maand op de agenda staan. Onderstaande populaire topics komen aan bod in maart: > 11/3 11u: Video met smartphone > 18/3 11u: TikTok voor professioneel gebruik > 23/3 11u: Personal branding via sociale media Als Creamoda lid kan je deze expertsessies bijwonen @voordeeltarief van […]

  • Belgisch damesmerk Four Roses opent winkel in centrum Antwerpen

    Gent, 3 februari 2021 – Ondanks de coronacrisis, opent het Belgische damesmerk Four Roses haar grootste conceptstore in de modehoofdstad van België. De opening moet vooral de naamsbekendheid van het merk vergroten en dient ook als inspiratiebron voor toekomstige collecties. Met de opening van het pand in de Steenhouwersvest 51 op 19 februari, realiseert het […]

  • Persbericht 4 februari 2021 “Terecht eerherstel voor stoffen mondmaskers”

    Wie gedacht had dat de lente het virus en onszelf een nieuw gezicht zou geven, werd eerder deze week keihard met de neus op de feiten gedrukt. Het stoffen mondmasker is inderdaad nog lang niet rijp voor de vuilbak. Integendeel. Er wordt oa. aangeraden door de Risk Assessment Group dat stoffen maskers of wegwerp maskers […]

  • Vader en dochter lanceren nieuw Belgisch merk voor damesmode: She goes Lala

    Net nu de kledingsector het keihard te verduren heNet nu de kledingsector het keihard te verduren heeft, lanceren Peter en Tine Vanhoutte met ‘She goes Lala’ een swingend nieuw modemerk. Ze maken hiermee een statement: we moeten blijven geloven en investeren in de toekomst van Belgische mode. En dat kan alleen mits een duurzame, professionele […]

  • Verkoop wintersolden dramatisch door maatregelen en gebrek aan perspectief

    Brussel, 31 januari 2021 –  Zondag 31 januari, liepen de wintersolden normaal gezien ten einde. Mode Unie maakt met een enquête een tussentijdse balans op van de verkoop bij modehandelaars en stelt daarbij vast dat de solden bijzonder slecht lopen. Na een zwaar negatief 2020 vallen nu ook de wintersolden tegen. “Dit resultaat is niet minder […]

  • INTERESSE IN OPEN FASHION DAYS? – 24 & 25 JANUARI 2021 –

    Op zondag 24 en maandag 25 januari (midden segment merken) en op zondag 14 februari (hoog segment merken) vinden de Antwerp Open Days plaats, een initiatief van een groep Antwerpse mode-agenturen. De open dagen moeten een vervanging zijn voor de vakbeurzen die dit seizoen niet plaatsvinden. Mode Unie trok het idee verder open naar alle agenturen in België. In totaal openen meer […]

  • Mode Unie en UNIZO tevreden met eenmalige verlenging wintersolden

    Brussel, 19 januari 2021 – Bij de start van de solden dienden MR politici Denis Ducarme, Florence Reuter en Marie-Christine Marghem een wetsvoorstel in om de huidige soldenperiode éénmalig te verlengen tot 15 februari. Het voorstel wil de handelaars die in november voor de tweede keer verplicht de deuren moesten sluiten, ondersteunen. Vandaag lieten minister Ducarme […]

  • Mode Unie stelt margecompensatie voor om noodlijdende modesector te redden

    Brussel, 9 januari 2021 – De zelfstandige modesector zit momenteel in bijzonder zwaar weer. Financiële reserves werden voor het grootste deel gebruikt om de grote verliezen van de eerste lockdown door te komen en op een tweede had de sector niet gerekend. De tweede lockdown treft de zelfstandige modehandel nóg zwaarder dan de eerste: de reserves […]

  • Mode Unie steunt wetsvoorstel om wintersolden te verlengen tot 15 februari

    Brussel – 5 januari 2021 – Gisteren, op de start van de solden, dienden MR politici Denis Ducarme, Florence Reuter en Marie-Christine Marghem een wetsvoorstel in om de huidige soldenperiode éénmalig te verlengen tot 15 februari. Het wetsvoorstel wil de handelaars die in november voor de tweede keer verplicht de deuren moesten sluiten, ondersteunen. Mode […]

  • Verplichte novembersluiting zet druk op winterseizoen – verwachting solden gematigd

    Brussel, 3 januari 2021 – Mode Unie, de sectorfederatie voor de zelfstandige modedetailhandel, peilde naar aanloop van de start van de solden op maandag 4 januari bij 427 modehandelaars naar de verkoop van het afgelopen winterseizoen en de verwachtingen voor de solden. Zelfstandige modewinkeliers geven hierbij aan gemiddeld 28,3% minder verkocht te hebben in vergelijking […]

  • EU RECYCLING HUBS

    Het wordt tijd dat de EU-lidstaten hun afvalbeheersystemen verbeteren, de efficiëntie van het gebruik van hulpbronnen verbeteren en ervoor zorgen dat afval “op waarde wordt geschat als een hulpbron”. Om het textielafvalprobleem om te zetten in een kans, hebben Creamoda (BE) / STJM (FI)/ Texfor (ES) / Sistemamodaitalia (IT) / Textil+Mode (DE) en EURATEX de krachten gebundeld en een gezamenlijk initiatief gelanceerd om Europese textiel recycling hubs […]

  • All I want for Christmas is… Belgian

    IKKOOPBELGISCH.BE VERZAMELT DE LEUKSTE BELGISCHE KERSTCADEAUS VOOR VERSCHILLENDE TYPES EN BUDGETTEN Laten we van 2020 vooral onthouden dat we en masse lokaal talent ontdekten én steunden. Ikkoopbelgisch.be helpt om ook deze eindejaarsperiode de Belgische kaart te blijven trekken. Van 1 tot en met 24 december inspireert het platform elke dag met een gift guide vol lokaal moois voor vegans, […]

  • HEROPENING VAN DE WINKELS OP 1 DECEMBER!

    De inspanningen van Mode Unie en Creamoda hebben gerendeerd vermits het Overlegcomité op 27 november besliste dat de winkels mogen heropenen vanaf morgen 1 december. Enerzijds ruimer dan verwacht (niet enkel op afspraak) en anderzijds met dezelfde beperkingen als na de eerste lockdown. De volgende fase is nu ijveren voor het uitstel van de solden met een maand teneinde […]

  • Mode Unie herhaalt vraag tot verschuiven solden en dringt aan op duidelijkheid

    Brussel – 30/11/2020 – Mode Unie herhaalt haar vraag om de wintersolden te verschuiven van 2 januari naar 1 februari 2021. De sectorfederatie stelde de vraag al op 3 november, maar modehandelaars kregen op heden nog geen duidelijkheid wanneer de soldenperiode zal vallen. De tijd dringt!   “Het is noodzakelijk dat we hierover uitsluitsel krijgen. […]

  • RED FRIDAY: 27 NOVEMBER 2020 ‘KOOP LOKAAL EN BELGISCH’

    Tijdens de eerste lockdown klonk het collectief ‘koop lokaal, Winkelhier, koop Belgisch’ en zijn we met zijn allen meer Belgische merken gaan kopen bij lokale winkeliers en online op Belgische webshops. Nog geen acht maanden na de eerste lockdown staan modehandelaars alweer voor een verplichte sluiting, vol online kortingsdagen, met als hoogtepunt Black Friday. Onze Belgische modemerken én de modehandelaars zijn hierbij […]

  • Mode Unie roept op om massaal lokaal te kopen op RED FRIDAY

    Tijdens de eerste lockdown klonk het collectief ‘koop lokaal, Winkelhier’. Dat lokale winkeliers het hart en de longen zijn van elke stad en gemeente en dat ze tijdens de verplichte sluiting dan ook extra ondersteund dienden te worden, daarover bestond geen twijfel. Nog geen acht maanden na de eerste lockdown staan modehandelaars alweer voor een […]

  • OPROEP AAN DE MODESECTOR: Help ons mee om de heropening van de winkels op 1/12 door te krijgen!

    Mode Unie stelde haar heropstartplan voor vervroegde heropening op 1 december voor begin november. De vraag werd door hen gesteld aan de bevoegde kabinetten en kreeg de nodige aandacht in de pers. Deze week lieten UNIZO en de andere retailsectoren weten het voorstel te ondersteunen en gaven ook zij deze vraag politiek mee. Creamoda ondersteunt de oproep voor heropening van modewinkels […]

  • Kleed je op in je kot!

    Het zijn niet alleen zwarte dagen voor moderetailers die voor de tweede keer verplicht hun deuren moeten sluiten, het zijn bijzonder moeilijke dagen voor ieder van ons. Winkels en horeca zijn gesloten, we kunnen geen cultuur meer meepikken en de dagen worden korter en donkerder. Maar hoe moeilijk ook: we moeten en komen hier met […]

  • Creamoda breidt haar diensten uit!

    KENNISMAKING MET PAULINE LATRUWE   Bij de introductie van de nieuwe dienst ‘Aanbestedingen’ voor onze leden hoort ook de voorstelling van onze collega Pauline Latruwe. Zij zal ter beschikking staan van de Creamoda-leden om de verschillende vragen omtrent deze materie te beantwoorden. Via onderstaand interview leer je Pauline alvast beter kennen. Veel leesplezier! Dag Pauline, fijn […]

  • Mode Unie stelt noodzakelijk heropstartplan voor: verkoop op afspraak vanaf 1 december

    Brussel, 5 november 2020 – Sinds afgelopen maandag 2 november moeten modewinkels hun deuren verplicht sluiten. Een bijzonder zware opdoffer voor de sector, die in het voorjaar al acht weken dicht moest. Voor de tweede keer worden modewinkeliers voor blok gezet terwijl veilig winkelen perfect kan: hun modewinkel hangt vol met een gigantische stock winteritems die nu niet […]

  • Creamoda roept op: “Laat de steden opnieuw leven om nog meer rampen in de modesector te vermijden”.

    Zellik, 21 oktober 2020 – Creamoda, de Belgische modefederatie, ondersteunt de recente noodkreet van sectorfederatie Mode Unie opdat Belgische modemerken de verkoop van hun wintercollecties in hun eigen winkels en de multimerkboetieken niet nog meer zien naar beneden gaan. “De voorbije weken waren onze merken tamelijk positief over de evolutie van de verkoop van hun […]

  • COSH! organiseert duurzame tentoonstelling in stad Antwerpen

    Duurzaam shoppen nu nóg makkelijker dankzij de COSH! Conscious Shopping Guide Na een succesvol eerste jaar, organiseert COSH! zijn allereerste duurzame mode tentoonstelling. Consumenten worden zich meer en meer bewust van ecologisch en duurzaam leven. ‘Met de corona-proof tentoonstelling willen we consumenten die zich nog niet bewust zijn van de impact van de mode-industrie, op een gemoedelijke […]

  • En plots wordt mama een Gymp-fotografe…

    Maandenlange voorbereiding gingen eraan vooraf. En dan net op het moment dat het Belgische kinderkledingmerk GYMP een gloednieuwe babycollectie wou lanceren, en tientallen mama’s met hun stralende baby in een professionele fotostudio verzameld moesten worden, slaat het C-virus toe. Uitstellen dan maar? Nee. Zo snel geven deze West-Vlamingen niet op. GYMP bleef niet bij de […]

  • Downtown Dansaert enthousiast over Week van de Belgische mode

    Toen Sonja Noël in de jaren ‘80 een winkelpand in de Dansaertwijk minimalistisch liet inrichten, koos ze resoluut voor het indertijd aanstormend talent van de Belgische mode, ‘de zes van Antwerpen’. Niet omdat ze spraakmakend waren, maar omdat ze op een subtiele manier kwaliteit met een flinke dosis creativiteit combineren. Meteen zette ze de toon […]

  • WVDBM maakt Belgen weer trots op Belgische mode

    12-18 OKTOBER 2020 Zellik, september 2020 – Na het overdonderend succes van de eerste editie vorig jaar staan Mode Unie en Creamoda klaar voor de lancering van de tweede Week van de Belgische mode (WVDBM) van 12 tot 18 oktober 2020. “Met meer dan 900 deelnemende winkels en 90 Belgische modemerken belooft deze tweede campagne wederom een […]

  • Mode enquête Knack Weekend, ‘Mode, dit is Belgisch’: van soldenjagen tot duurzaam kopen, zo shopt de Belgische vrouw

    Hoe shopt de Belgische vrouw anno 2020? Wat vindt ze belangrijk? En wat weet ze eigenlijk over Belgische mode? Knack Weekend bundelde de krachten met de vrouwenbladen van Roularta (Feeling, Libelle en Flair), zowel op de Nederlandstalige als Franstalige markt, en bevroeg zijn lezers online in de maand juni, dus ongeveer een maand na het heropenen van de winkels. […]

  • Winkeldorp Tessenderlo profileert zich als gastgemeente Week van de Belgische mode 2020

    Brussel, 10 septembe 2020 – Sectorfederaties Mode Unie en Creamoda organiseren van 12 tot 18 oktober 2020 de tweede editie van de Week van de Belgische mode (WVDBM). Deze Week heeft als doel Belgische mode en haar modemerken in de kijker te zetten en breder bekend te maken. Het is belangrijk om bewustzijn te creëren over […]

  • Miele als trotse partner van de Week van de Belgische Mode!

    Van 12 tot 18 oktober gaat de tweede editie van de Week van de Belgische mode  door. Dit initiatief zou niet mogelijk zijn zonder de ondersteuning van een aantal partners. Wij stellen graag onze trotse partner Miele voor: Sinds de oprichting in 1899 is het motto van Miele ‘immer besser’. Dat betekent voor hen: ‘steeds betere producten maken’. […]

  • Versoepeling individueel shoppen gaf verkoop mooie herstart maar kon soldenperiode niet redden

    Brussel, 28 augustus 2020 – Met nog één weekend te gaan, lopen de zomersolden van dit bewogen coronaseizoen ten einde. De eerste drie soldenweken kenden een zeer lage verkoop. Het verplicht individueel shoppen en de negatieve berichtgeving erover zetten een serieuze rem op het consumentenvertrouwen en zorgde voor een lage opkomst in modewinkels. “De versoepeling van de maatregel […]

  • House of Bilocca lanceert lucratief concept voor plus-size merken met overstock

    Deze zomer lanceert Online Heroes -het bureau voor fashion e-businesses – een nieuw dynamisch online outletplatform met premium plus-size mode. Deze nichemarkt is booming met een sterk groeiende doelgroep. De voorspelling is dat deze doelgroep in 2022 online groeit van 15% naar 36%. House of Bilocca brengt de moderne curvy vrouw een luxe shopbeleving met fashion voor […]

  • Mode Unie haalt slag thuis: versoepeling individueel shoppen is er door!

    Brussel, 20 augustus 2020 – Mode Unie is tevreden dat de Veiligheidsraad beslist heeft om de maatregel rond het individueel shoppen te versoepelen en zo tegemoet te komen aan de duidelijke vraag die de mode organisatie eerder stelde. De versoepeling geeft mode ondernemers de kans om de laatste anderhalve week van de solden positief in te zetten. Zonet […]

  • Themanummer rond Belgische mode in Nieuwsblad Magazine: Ben jij er bij?

    12-18 OKTOBER 2020  Beste mode ondernemer, Dat de Week van de Belgische mode doorgaat van 12 tot 18 oktober, dat weet je ondertussen al. Dat we een samenwerking hebben met Nieuwsblad Magazine en dat we op zaterdag 10 oktober samen een themanummer brengen rond Belgische mode, dat is nieuw! Net voor de Week van de Belgische […]

  • Marie Méro opent Flagshipstore in Antwerpen!

    Op vrijdag 17 juli openden we de deuren van onze splinternieuwe Flagshipstore in Antwerpen. Na Maastricht en Hasselt is Antwerpen de derde Marie Méro winkel die dit jaar haar deuren opent. Ook in het prachtige pand in de Huidevettersstraat is het de bedoeling vrouwen volop te doen stralen. De nieuwe winkel bestaat uit twee verdiepingen en […]

  • Douanecontrole Checklist voor de import van comfortmasker

    Na overleg met FOD Economie adviseren we de volgende checklist te gebruiken die een vlottere controle en import zou mogelijk moeten kunnen maken. 1. Aanwezigheid van de coördinaten:  Naam en volledig postadres (een websiteURL is niet voldoende) op het product of op de verpakking/bijsluiter Hetzij: Fabrikant van het product, indien de fabrikant gevestigd is binnen […]

  • RectoVerso x Bioracer: 2 Belgische merken slaan de handen in elkaar

    RECTOVERSO, EEN HIGH-END SPORTKLEDINGMERK UIT DEINZE, KNOOPT EEN SAMENWERKING AAN MET BIORACER, DE BELGISCHE MARKTLEIDER IN WIELERKLEDING. EEN BELGISCH HUWELIJK TUSSEN MODE EN SPORT. Het resultaat van die samenwerking? Een ‘limited edition’ wieleroutfit voor hem en voor haar. Een primeur, want tot nog toe bracht RectoVerso enkel vrouwencollecties op de markt. Het idee ontstond letterlijk […]

  • Creativiteit van eigen bodem: Ik Koop Belgisch Steun lokaal talent met Ik Koop Belgisch *

    De huidige crisis laat haar impact enorm voelen op onze lokale economie. Om de toekomst terug positief aan te vatten wil ‘Ik Koop Belgisch’ het Belgische creatieve talent extra in de kijker zetten. Met een vernieuwd platform inspireert, informeert en moedigt ‘Ik Koop Belgisch’ de consument aan om Belgische werken, merken en producten te leren kennen, […]

  • 29 mode- en mama influencers steken zo’n 50 Belgische modemerken een hart onder de riem tijdens de #Ikkoopbelgisch Insta Story Week van 8 – 14 juni.

    Zellik, 03 juni 2020 – Tijdens de week van 8-14 juni organiseert Creamoda, de Belgische modefederatie, de #Ikkoopbelgisch Insta Story Week in samenwerking met 29 mode- en mamainfluencers. Op deze manier zet de federatie zo’n 50 Belgische modemerken in de kijker, in een periode waar #ikkoopbelgisch en #winkelhieren relevanter is dan ooit. “Bijzondere tijden scheppen […]

  • Jouw merk in de kijker tijdens de tweede editie van de Week van de Belgische mode van 12-18 oktober 2020?

    Bijzondere tijden scheppen vaak ook bijzondere kansen. Zowel tijdens de verplichte sluiting als na de heropening van de modesector zien we dat de roep om lokaal en Belgisch te kopen, steeds luider klinkt. Consumenten zijn bewuster van wat ze kopen en vooral ook waar ze hun kledij kopen. Meer dan ooit vinden ze de service van […]

  • Winkelsector kijkt positief terug op eerste verkoopweek

    Brussel, 16 mei 2020 – Deze week mocht de brede winkelsector, na acht weken verplichte coronasluiting, terug openen. De goesting om open te doen en de verkoop in de fysieke winkels op te starten, was bijzonder groot. Zelfstandige winkeliers hebben hun klanten gemist en dat is aan de verkoopcijfers van de eerste week te zien omgekeerd net […]

  • Mode Unie haalt slag thuis om zomersolden te verschuiven naar 1 augustus

    Brussel, 13 mei 2020 –  Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en UNIZO zijn uiterst tevreden dat de verschuiving van de zomersolden naar 1 augustus met unanimiteit goedgekeurd werd in de Commissie Economie en Consumentenzaken van de Kamer van Volksvertegenwoordigers. “Een noodzakelijke maatregel voor onze zwaargetroffen modesector”, zegt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. Zonet werd […]

  • Heropening van de winkels vanaf 11 mei. Veilig, doordacht en volgens de regels!

    Vanaf 11 mei kunnen we  – als alles naar behoren evolueert – opnieuw de deuren van onze mode winkel(s) openen: consumenten ontvangen, hen verwennen en mooi maken. We verlangen er allemaal naar dat jullie medewerkers, collega’s en klanten opnieuw met trots hun job kunnen doen, en dit in alle veiligheid, doordacht en volgens de regels. […]

  • Webinars over trends post-corona & Herfst/Winter 21-22 ism Francq Colors & Mode…Information.

    Nu we eindelijk een beter zicht krijgen op de heropening van de winkels en een heropleving van de economie, kunnen we opnieuw stil staan bij de trends in onze sector, algemeen in tijden van corona maar ook met extra aandacht voor het seizoen Herfst-Winter 2021/2022. We bieden jullie in dit kader graag twee webinars aan […]

  • Belgische bedrijven maken

       OVERZICHT BELGISCHE BEDRIJVEN Creamoda heeft haar leden, Belgische bedrijven die artisanale of community maskers kunnen aanbieden samengebracht in één overzicht. Dit is een oplijsting van de bedrijven met hun contactgegevens. In overleg met hen kan meer informatie worden verkregen betreffende het exacte aanbod, hoeveelheden, leveringstermijn en prijs. Belgische bedrijven die community of artisanale maskers kunnen aanbieden: ALICE […]

  • Kinderkledingmerk GYMP brengt kinderen tot bij hun grootouders

    Nu in Coronatijden grootouders en kleinkinderen elkaar niet kunnen zien, neemt het Waregemse kinderkledingmerk GYMP een opmerkelijk initiatief. Iedereen kan van thuis een krantje maken met zijn mooiste foto’s en tekstjes, en het laten drukken en opsturen aan de persoon die het hardst gemist wordt. Voor de eerste 200 krantjes is dat gratis. Je kleine […]

  • 4 belangrijke uitdagingen voor de Belgische kledingsector tijdens en post-corona.

    Zellik, 13 april 2020 – Uit een ledenbevraging van Creamoda, de Belgische modefederatie, blijkt dat de Belgische kledingsector geconfronteerd wordt met 4 belangrijke uitdagingen sinds de lockdown. “Deze uitdagingen zijn echt niet te onderschatten en daarom willen we hier nogmaals de aandacht op vestigen. Het is van belang dat we hier bij stil staan om […]

  • UPDATE acties communicatie tegen Corona

     OPEN BRIEF VERSCHUIVING SOLDEN Op donderdag 2 april werd in naam van CEO’s Mimi Lamote (Mayerline) en Peter Perquy (Terre Bleue/Gigue/Zilton) een open brief verzonden naar federaal minister van Werk, Economie en Consumentenzaken Nathalie Muylle en eerste minister Sophie Wilmès met extra focus op het belang van de verschuiving van de sper- en soldenperiode. Dit initiatief werd door meer dan […]

  • Modesector vraagt dringend onderhoud met regering om honderden faillissementen en duizenden ontslagen te vermijden

    78 MERKEN EN MODERETAILERS UIT DE BELGISCHE MODESECTOR WILLEN AANPASSING SOLDEN WETGEVING Vilvoorde, 3 april 2020 – De Belgische mode-, lingerie-, lederwaren- en schoenenmerken, hun wholesaleklanten en een aantal modeketens vragen dringend een onderhoud met Eerste Minister mevr. Wilmès en Minister van Werk en Economie Mevr. Muylle om hun sector overeind te houden en op die […]

  • Dringend nood aan beschermingsmiddelen in wasserijen – Gezondheidszorg komt in het gedrang.

    Persbericht 20.03.2020 – Industriële wasserijen zijn opgenomen in de lijst met bedrijven die noodzakelijk zijn voor de bescherming van de vitale belangen van de natie en de behoeften van de bevolking. Want deze bedrijven spelen een cruciale rol in het indijken en overwinnen van deze crisis. Maar ook zij luiden nu de alarmbel. Ook hun […]

  • Creamoda steunt het voorstel van Mode Unie voor het verschuiven van de solden! Teken jij ook de petitie?

    Mode Unie riep op om de volledige modesector te verenigen en hier werd veel gehoor aan gegeven! Retailers, merken en agenturen lieten massaal weten dat ze achter hun voorstel om de sperperiode te verruimen en de solden op te schuiven staan. Ook door de pers werd onze vraag breed opgepikt. Mode Unie deed het voorstel al op federaal niveau […]

  • Mode Unie lanceert www.sosmoderetail.be om noodkreet tot overleven modesector kracht bij te zetten

    Persbericht 26.03.2020 – Mode Unie, de sectorfederatie voor zelfstandige modedetailhandel, riep de voorbije week op om de volledige modesector te verenigen en hier werd enorm veel gehoor aan gegeven! Retailers, merken en agenturen lieten massaal weten dat ze achter het voorstel van Mode Unie om de sperperiode te verruimen en de solden op te schuiven staan. Om dit te concretiseren, lanceert […]

  • Creamoda roept op: “Blijf geloven in de Belgische mode”, en vraagt extra aandacht voor merken en kledingproducenten.

    Zellik, 23 maart 2020 – Creamoda, de Belgische modefederatie, smeekt de consument om tijdens deze coronacrisis te blijven geloven in de Belgische mode en het mooie ensemble van kleine en grote modemerken dat ons land te bieden heeft. De federatie onderschrijft hiermee het initiatief van 26 CEO’s die oproepen om online Belgisch te kopen. Bovendien […]

  • Modedetailhandel schreeuwt noodkreet uit: Uitbreiding sperperiode en verschuiving solden absoluut nodig volgens Mode Unie.

    Brussel 21 maart 2020 – De verkoop in modewinkels is sinds de verplichte sluiting volledig stilgevallen. Net in dié weken is de lenteverkoop het grootst. Tegen dat modewinkels hun deuren opnieuw mogen openen, op 6 april of indien de corona maatregelen aanhouden, nog enkele weken daarna, zijn de belangrijkste verkoopweken gepasseerd. Nefast voor de hele […]

  • PrimaDonna gaat voor olympische prestatie in Tokio.

    Schellebelle, maart 2020. PrimaDonna Sport gaat voor olympische prestatie in Tokio Dat PrimaDonna Sport topprestaties levert als het om pasvorm, ondersteuning en stijl gaat, weet elke vrouw die onze sportlingerie draagt. Binnenkort mag je zelfs spreken van een olympische prestatie, want samen met de atletes van Team Belgium trekt PrimaDonna Sport naar de Olympische Spelen […]

  • Scabal, officiële kledingpartner voor Team Belgium op de Olympische en Paralympische Spelen van Tokio 2020.

    Brussel, 25 februari 2020. Scabal is uitverkoren tot officiële kledingpartner van Team Belgium tijdens de Olympische Spelen in Tokio van deze zomer. Het Belgische modehuis zal de mannencollectie tekenen voor de openingsceremonie en de officiële gelegenheden “Het is een eer voor Scabal om de mannelijke atleten te mogen kleden en onze waarden uitmuntendheid, respect en passie […]

  • Modetrends lente/zomer 2021

    De menselijke touch, diverse perspectieven, phygital fashion en jongensachtige mannelijkheid Zellik, 21 januari 2020 – Mode met een menselijke touch, phygitale fashion, jongensachtige manne-lijkheid en kledij die rust geeft. Dat zijn volgens Creamoda en trendbureau Francq Colors de belangrijkste tendensen voor lente en zomer 2021, die vandaag werden voorgesteld op het trendseminarie. “Het trendseminarie” is een vaste […]

  • Caroline Biss kleedt de atletes van ‘Team Belgium’ 2020

    Caroline Biss is uitverkoren tot officiële kledingpartner van “Team Belgium”. Het Belgische merk zal de vrouwelijke atleten kleden voor alle off court activiteiten tijdens de Olympische Spelen in Japan in 2020. De “Olympische” collectie zal voor het eerst worden getoond op de officiële modeshow op 17 maart 2020 waaraan de atleten zullen deelnemen.  De outfits die Caroline […]

  • Creamoda, Febelsafe, FBT et Avrox signalent qu’ils sont parvenus à un accord à l’amiable

    Les procédures entre les trois fédérations et Avrox devant le Tribunal d’Entreprise de Bruxelles ont été clôturées. Avrox avait engagé cette procédure car elle estimait que certaines communications des trois fédérations concernant les masques buccaux fournis par Avrox contenaient des erreurs qui, selon Avrox, pouvaient ébranler la confiance de la population dans les masques buccaux. […]

  • Sluiting horeca sleurt ook modesector mee het dal in: verkoop gehalveerd

    Na de verplichte sluiting van de horeca kleuren ook de cijfers binnen de modesector opnieuw diep rood. Waar de verkoop in september nog gelijkaardig was aan de verkoop van september vorig jaar, ziet Mode Unie dat het consumentenvertrouwen en bijgevolg ook het aantal klanten in winkels sterk afneemt bij elke afkondiging van strengere maatregelen. “De […]

Ik blijf graag op de hoogte van de activiteiten van Creamoda

x

Leden Login

Creamoda
Leden Login