DUURZAAM ONLINE SHOPPEN – BAWEAR SCORE
Online shoppen is niet meer weg te denken. Sinds corona wordt er meer dan ooit vertrouwd op het online gebeuren.
27/10/2022
Heleen Buldeo Rai is expert stadslogistiek, e-commerce en duurzaamheid. Ze behaalde haar doctoraat in 2019 aan de Vrije Universiteit Brussel en werkt vandaag als onderzoeker aan de Université Gustave Eiffel in Parijs. Op donderdag 27 oktober gaf zij een uiteenzetting over het Duurzaam online shoppen. Een onderwerp waar zij volledig thuis in is (zie haar boek: Duurzaam online shoppen, Praktijkgids voor e-commerce van morgen).
Heleen bracht vele relevante en interessante voorbeelden en cijfers aan bod over de impact van e-commerce en de evolutie. Zo lichte ze de mate waarin verschillende ativiteiten bijdragen aan de CO²-uitstoot van een webaankoop toe. Hoe duurzame aankopen bevorderd kan worden en de studies die zij hierrond heeft gemaakt. Daarbij werd het (overtollige) verpakkingsmateriaal onder de loep genomen en zoveel meer.
Daaropvolgend kwam Creamoda aan het woord. De vele goede intenties van onze sector gaat soms (bewust of onbewust) gepaard met greenwashing. Hoe kan men greenwashing herkennen? En wat zijn de gevolgen van greenwashing? Dit alles legde Creamoda uit.
Een van de belangrijkste factoren om greenwashing tegen te gaan is transparante communicatie over het betreffende product, merk,…. Geef uw klant de mogelijkheid om alle claims die gemaakt worden, na te gaan. Zodoende kan de klant een weloverwogen beslissing nemen. Waarom is jouw product zoveel duurzamer dan deze van jouw concurrent?
Om duidelijk te kunnen communiceren over de milieu-impact van textielproducten, werd de bAwear Score tool ontwikkeld (een samenwerking tussen Creamoda en Modint).
Jesse Dolstra gaf een uiteenzetting van de tool en sloot hiermee het webinar af.
Meer informatie over de bAwear Score tool vindt u hier.
Wij willen alle deelnemers bedanken voor hun aanwezigheid.
Het Creamoda Team!