#Weekvandebelgischemode 2024
Are you ready?  

Het is bijna zover! Vanaf zaterdag 12 oktober tot zaterdag 19 oktober vindt de 6de editie van de Week van de Belgische mode (WVDBM) plaats. En dit met maar liefst 1000 modewinkeliers en zo’n 100 Belgische modemerken, die elk op hun eigen unieke manier de lokale troeven én eigenschappen van de merken in de kijker zetten via online en offline communicatie. En daar zijn we trots op! 

In a nutshell:

Wij geven jou hierbij nog een volledig overzicht mee van de initiatieven, on- en offline communicatie, tools en opportuniteiten die je in aanloop van de actie wellicht hebt zien verschijnen en tijdens de aankomende week nog kan verwachten: 

Gaststad Hasselt
Dit jaar zet Hasselt als gaststad stevig de schouders onder de Week. Met zijn reputatie als bruisende modestad, biedt Hasselt een veelzijdig en inspirerend programma voor modeliefhebbers. De Limburgse hoofdstad trakteert bezoekers tijdens de WVDBM op een reeks evenementen, waaronder een openingsfeest op 11 en 12 oktober, een pop-up van de Limburgse Zes, een nocturne op 17 oktober met o.a. een late opening van het Modemuseum en diverse modetalks met gevestigde ondernemers.

>> Het volledige activiteitenoverzicht vind je in dit persdossier
>> Meer info: op de website van Visit Hasselt

Limburgse 6 als trotse ambassadeurs
De Limburgse Zes, bestaande uit Jordy Arthur, Matteo La Rosa, Marie Van Puyenbroeck, Marylène Madou, Sander Bos en Tessa Borrenberghs zijn dit jaar de ambassadeurs van de actieweek. Deze jonge, innovatieve ontwerpers staan symbool voor de toekomst van de Belgische mode en fungeren als ambassadeurs van deze editie. Samen en ook in Hasselt zullen zij enthousiast de WVDBM zo breed mogelijk promoten.

De Limburgse Zes hebben allemaal een unieke kijk op circulariteit en willen hun stem gebruiken om het belang van duurzaamheid en samenwerking te benadrukken. Door hun persoonlijke perspectieven te bundelen, versterken ze deze boodschap. Hun innovatieve aanpak en groot bereik bieden dan ook een platform om de creativiteit en vakmanschap van eigen bodem maximaal in de kijker te zetten.

On- en offline communicatie

Online tools
In aanloop van en tijdens de WVDBM wordt heel wat buzz gecreëerd via verschillende online tools: 

  • Op de website van de WVDBM staat een overzicht van de deelnemende merken incl. het logo en een link naar de website. Zo weten de bezoekers ook welke merken deelnemen. 
  • De store locator geeft de bezoekers een overzicht van de deelnemende mono- en multibrand winkels. Alle gegevens van de winkels werden intussen toegevoegd. 
  • Op de sociale media kanalen geven we visibiliteit aan de actie in het algemeen en aan een selectie van modemerken die zich inschreven voor de Facebook giveaways en/of de Instagram promoted post actie / carrousel. 
    • Instagram: 8 merken stonden de voorbije weken in de spotlight op de Instagram account van de WVDBM en Creamoda via een Instagram carrousel en/of video, zowel organisch als via een advertentie.
    • Facebook: de giveaways i.s.m. 16 merken & onze partners zullen eerstdaags worden gelanceerd en gepromoot op de Facebook pagina van de WVDBM. De winnaars zullen nadien worden doorgegeven aan de merken & partners opdat zij voor de opvolging met de winnaars kunnen zorgen. 

Offline tools

Raamstickers
De deelnemende winkels zijn te herkennen aan de raamstickers met het logo van de WVDBM of een foto van de Limburgse 6. Zo kregen elk van de deelnemers intussen een deelnemerspakket met 1 raamsticker toegestuurd.

>> In dit pakket vinden de deelnemers ook meer info over kledingonderhoud. Het doel van deze info is om in kader van de campagne van de WVDBM ook de aandacht te vestigen op het belang van het correct reinigen van onze kwalitatieve kleding. 
>> Meer info hierover vind je op www.wvdbm.be/kledingonderhoud of contacteer [email protected].

Ook de merken die meerdere stickers hebben besteld voor de eigen winkels hebben deze ontvangen. We hopen dan ook dat de stickers voldoende visibiliteit krijgen om zo de actie ook dit jaar extra kracht bij te zetten.

Mocht je nog geen stickers hebben ontvangen, contacteer [email protected].

Limited must-have totebag
Marylène Madou, ontwerpster en lid van de Limburgse 6, verzorgde de exclusieve illustratie van  de totebag. Consumenten kunnen bij een groot deel van de deelnemende winkels de limited edition shopping tas kopen. Ook een aantal modemerken geven de tas bij een online bestelling. Wij verrasten er een aantal influencers mee die o.a. deelnemen aan de Instagram Story Week actie (zien onder). Ze zijn helemaal fan! 

Influencers showen de tote bag op hun Instagram verhalen

Pers
De campagne kreeg de voorbije dagen al wat visibiliteit in zowel print als online media, nationaal en regionaal, via  de kranten, lifestyle- en modemagazines zoals o.a. in Marie Claire België, Elle België en Billie. We kijken alvast uit naar een bredere pick-up volgende week.

Een mooi online stuk op Knack Weekend verschijnt op zaterdag 12 oktober en een reportage op VRT Laat journaal is bevestigd voor donderdag 17 oktober.

Een overzicht van de belangrijkste mediaresultaten volgt na de WVDBM via de ‘Voor U Gelezen’ nieuwsbrief.

Lees het persbericht dat wordt uitgestuurd hier.

Media partnership Billie
Dit jaar hebben we een mediapartnership afgesloten met Billie, de lifestyle weekendbijlage van het Nieuwsblad, Gazet Van Antwerpen en Het Belang Van Limburg.

  • Op zaterdag 12 oktober zal Billie volledig in teken staan van de Belgische mode, incl. een redactioneel artikel over de Limburgse ZesOok op 5 oktober verscheen reeds een dubbele pagina over de WVDBM, de Limburgse 6 als ambassadeurs en Hasselt als gaststad van de actie.
  • Op 10 oktober zal een paginagrote advertentie verschijnen in de kranten De Standaard, Nieuwsblad, GVA en HBVL.
  • Een reeks van online artikels zullen verschijnen tussen 5-19/10 op De Standaard, Het Nieuwsblad, GVA en HBVL. Deze focussen op verschillende topics zoals blik achter de schermen bij een Belgisch modemerk, lokaal shoppen en waarom werken in een modewinkel.
  • Instagram wedstrijd: 7 Belgische merken doen mee aan de Billie Instagram wedstrijd waarbij in totaal voor 7000 euro aan Belgische mode wordt weggeschonken. De aankondiging van de wedstrijd zal verschijnen in print en online. De wedstrijd zelf loopt tijdens de week van 12 – 19 oktober op de Instagram account van Billie. Creamoda zal de merken informeren over de winnaars.
  • Redactionele verhalen: als deelnemend merk had je de mogelijkheid om redactionele input door te geven  (bv. verhalen over nieuwe initiatieven, acties en innovaties die het merk uniek maken of andere samenwerkingen die worden opgestart, etc.). De redactie werd hierover geïnformeerd en bepaalde zelf welke info al dan niet in aanmerking kwam.

We hebben zo een mooie combinatie aan redactionele verhalen en wedstrijd opportuniteiten doorgekregen en deze informatie aan de redactie bezorgd. De eindbeslissing wat betreft de inhoud, de keuze van de verhalen en de wedstrijd ligt in handen van de redactie.

#ikkoopbelgisch Instagram Story Week (ISW) x WVDBM

  • Creamoda organiseerde reeds verschillende edities van de #ikkoopbelgisch Insta Story Week en bouwt zo een sterk netwerk op van gekende én nieuwe influencers.
  • Deze editie van de ISW loopt van maandag 7 oktober tot zondag 13 oktober. We koppelde de actie aan de Week van de Belgische mode en zorgden zo voor inspiratie in aanloop van de campagne.
  • De resultaten en stories die worden gedeeld door de content makers kan je terugvinden in het hoogtepunt ‘ISW x WVDBM’ op de Instagram account van Creamoda.

Influencers showen hun favoriete Belgische merk tijdens de insta Story Week op hun Instagram verhalen
Chloe De Bie x Comme Ca – Sofie Van de Velde x Souâd Feriani – Lena Maes / Looks of Lena x River Woods (vlnr)

Mentions & #hashtags

Bij verwijzing naar de WVDBM in de online communicatie, kunnen onderstaande mentions/hashtags worden gebruikt.  Zo kunnen wij deze ook zoveel mogelijk delen op onze eigen kanalen tijdens de Week van de Belgische mode.

  • @weekvdbemode
  • @creamodabelgianfashion
  • #weekvandebelgischemode
  • #ikkoopbelgisch

Wens je meer info of heb je een andere vraag, contacteer ons:

Ik blijf graag op de hoogte van de activiteiten van Creamoda

x

Leden Login

Creamoda
Leden Login