Zellik, 21 oktober 2020 – Creamoda, de Belgische modefederatie, ondersteunt de recente noodkreet van sectorfederatie Mode Unie opdat Belgische modemerken de verkoop van hun wintercollecties in hun eigen winkels en de multimerkboetieken niet nog meer zien naar beneden gaan. “De voorbije weken waren onze merken tamelijk positief over de evolutie van de verkoop van hun collecties maar sinds de aankondiging van de semi-lockdown en de strengere maatregelen begin deze week gaat het van kwaad naar erger. De stad is leeg en de fun is van het shoppen af. Een zoveelste mes in de rug van onze modemerken”, zegt Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijk bij Creamoda.
Creamoda, de Belgische modefederatie, hoopte om na een succesvolle tweede editie van de Week van de Belgische mode (12-18 oktober), te kunnen voortsurfen op een positieve en hoopvolle golf om Belgische merken te blijven kopen en lokaal te winkelen. Het sluiten van de horeca begin deze week gooit roet in het eten en de sector ziet het somber in. “Winkelen kan nog steeds op een veilige manier en met de nodige maatregelen maar als je niet eens iets kan gaan drinken of eten tijdens je shopping uitstap, laat staan een ‘toiletstop’ houden, dan kom je toch niet naar stad om te winkelen?”, zegt Luyckx. “Bovendien zou de herinvoering van de maatregel om opnieuw alleen of max met 2 te mogen winkelen én met beperkte tijdsduur een catastrofe en onaanvaardbaar zijn”.
Aangezien je niet meer op restaurant kan of je kan opkleden voor events of andere bijeenkomsten, én thuiswerk in vele bedrijven opnieuw de regel, is er dus helemaal geen reden meer om nieuwe kleding te gaan kopen. “Een doorn in het oog van de modemerken waarvan er verschillende zijn die dit type outfits aanbieden. We realiseren ons niet wat een impact dit heeft op de omzetten van onze modemerken en de verkoop in de winkels”, vervolledig Luyckx.
De vooruitzichten zijn dus niet veelbelovend en niet minder dan dramatisch te noemen. Creamoda vraagt de overheid dan ook met aandrang om rekening te houden met het fantastische aanbod aan Belgische modemerken en winkels die deze merken verkopen. “De wereldwijde coronacrisis heeft de voorbije maanden gezorgd voor een enorme economische en emotionele impact op de volledige Belgische modesector. We moeten nu werkelijk alles doen om nog meer rampen vermijden. Onze modemerken zaten niet stil de voorbije maanden ondanks de moeilijke omstandigheden. Zomercollecties werden voorgesteld maar met een gemiddelde van 20% minder verkoop. Winkeliers zijn begrijpelijk voorzichtiger in aankoop in vergelijking met vorig jaar. Designteams zijn volop aan de slag met het ontwerpen van de wintercollecties 2022”, benadrukt Luyckx.
Creamoda benadrukt daarom het belang aan extra steunmaatregelen voor de modebedrijven, en ondersteunt hiermee ook de vraag van Mode Unie, federatie van de zelfstandige modewinkels, om de modesector mee te nemen op de lijst van sectoren waarvoor bijkomende maatregelen voorzien worden. “Het is cruciaal dat ook voor onze modebedrijven extra middelen worden voorzien. Minstens moet de tijdelijke werkloosheid verlengd worden in 2021. Dit zal bedrijven enige zuurstof bieden en tal van ontslagen vermijden. Indien hier hier geen rekening mee wordt gehouden, zijn we opnieuw een vogel voor de kat”, besluit Luyckx.
– Einde –
Nota voor de redactie:
Over Creamoda
Creamoda is de Belgische modefederatie voor merken en kledingproducenten.
www.www.creamoda.be
Meer info, contacteer:
Wendy Luyckx – communicatieverantwoordelijke Creamoda: 0476/99 90 57 – [email protected]
Erik Magnus – directeur Creamoda: [email protected]