De menselijke touch, diverse perspectieven, phygital fashion en jongensachtige mannelijkheid
Zellik, 21 januari 2020 – Mode met een menselijke touch, phygitale fashion, jongensachtige manne-lijkheid en kledij die rust geeft. Dat zijn volgens Creamoda en trendbureau Francq Colors de belangrijkste tendensen voor lente en zomer 2021, die vandaag werden voorgesteld op het trendseminarie.
“Het trendseminarie” is een vaste waarde geworden in het aanbod van informatiesessies die Creamoda organiseert voor leden en niet-leden zoals kledingfabrikanten, modemerken, designers en scholen. “Hoewel de consument vandaag zijn kledingaankopen doet voor seizoen lente-zomer 2020, denkt de fabrikant al een jaar vooruit. De trendinformatie van lente en zomer 2021 die Francq Colors beschikbaar stelt in combinatie met de beursbezoeken zorgen voor de nodige inspiratie bij het ontwerpen van de nieuwe collecties”, zegt Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke Creamoda.
1. Mode met een menselijke touch
Als eerste trend ziet Hilde Francq een reactie op de robotisering en de groeiende aanwezigheid van technologie rond ons. Steeds meer worden mensen vervangen door machines of AI’s. Dat is nu al het geval: denk maar aan je bankapp of je fitnessapp. Maar wie écht rijk is, zal ervoor opteren om mensen in te schakelen. Zo zal authentiek menselijk contact volgens Francq Colors op termijn een luxe worden, iets voor de happy few. Daarbij horen ook typische menselijke eigenschappen (onverwachte ideeën, onvoorspelbaarheid, humor, …). Kortom: alles wat mensen van machines onderscheidt.
Francq Colors legt vervolgens de link met de leer van Rudolf Steiner, die mens en natuur centraal stelt. De nadruk ligt op well-being, het natuurlijke en de gezondheid. Het kleurenpalet van Steiner, bestaande uit echte pastels zoals een mat krijtachtig lila, pistache en blauw, wordt gecombineerd met bruintinten. In de mode zien we vooral comfortabele silhouetten, vaak in plissé en handgeschilderd. In zekere zin is deze trend een verderzetting van de romantische 90s trend.
2. Phygital fashion
De voortschrijdende technologisering en robotisering waar Francq naar verwijst in de eerste trend zet zich uiteraard ook zelf als trend door. Er is geen ontsnappen aan. Net zoals in de interieurvormgeving renders niet meer van echt te onderscheiden zijn, duikt virtuele fashion als een nieuwe categorie op. Dit is kledij, vaak ontworpen voor digital influencers, die als een virtuele laag over het lichaam gelegd wordt. Het is maar één voorbeeld van hoe het digitale en ons fysieke leven steeds meer door elkaar lopen.
In de mode wordt deze trend de opvolger van de ‘ugly trend’. Denk kunstmatige materialen en een digitale esthetiek, samen met een felle kleurenclash van vooral onnatuurlijke kleuren. Nieuw zijn hier onder meer de soft neons, gecombineerd met aquamarijn, Gen Z-lila, roze en groen.
3. Nieuwe mannelijkheid
Toxische mannelijkheid is passé. In de plaats komt de jongen als rolmodel: mannelijk maar ook speels. Timothée Chalamet, de ster uit ‘Call Me By Your Name’, is een van de boegbeelden van die nieuwe mannelijkheid.
In de mode wordt dit vertaald naar een speelse interpretatie van workwear, ideaal voor de grote groep mensen die houdt van genderneutrale kledij. De silhouetten zijn rechttoe-rechtaan maar met grafische motieven en details die vaak de constructie laten zien. Het kleurenpalet is vrij stoer maar toch uitbundig, met aandacht voor een nieuwe categorie ‘off-primaire kleuren’ die aan Lego doen denken maar toch net iets anders zijn. Het klassieke workwear-blauw krijgt uiteraard veel aandacht, net als een stoffig bruin en een fris muntgroen, inox metallic en brickrood.
4. Stilte, het nieuwe zwart
De omgeving waarin we leven wordt steeds luidruchtiger. Onderzoek wijst uit dat dat niet alleen onaangenaam maar ook mentaal en fysiek erg ongezond is. De zoektocht naar stilte resulteert in het interieur in een toenemende aandacht voor akoestisch design. Dat wordt volgens Francq een van de grootste trends voor de komende jaren, vandaar de uitspraak ‘silence is the new black’.
In de mode vertalen we die zoektocht naar stilte in een subtiele, minimalistische stijl met aandacht voor comfortabele pasvormen. Deze stijl blijft echter spannend door de onverwachte materialen, bijzondere coupes en door de crossover met sportswear en homewear. Hier bestaat het kleurenpalet vooral uit natuurtinten, met naast groen- en bruintinten ook ‘nieuwe neutralen’: dat zijn neutrale kleuren met een heel subtiele ondertoon waardoor die toch bijzonder worden en de gewone neutralen ‘overstijgen’.
Download hier de infografiek in hoge resolutie.
– einde –
Over Creamoda
Creamoda is de Belgische modefederatie en heeft als doel Belgische kleding en andere confectieartikelen te promoten, gaande van prêt-à-porter en lingerie voor mannen, vrouwen en kinderen, werkkleding en uniformen tot interieurdecoratie en huishoudlinnen. De federatie verleent internationaal, juridisch, sociaal en technologisch advies aan Belgische modemerken en fabrikanten die een vestiging hebben in België. Daarnaast organiseert Creamoda op regelmatig tijdstip infosessies over onderwerpen die de sector aanbelangen en kunnen de leden van Creamoda gebruik maken van een uitgebreid netwerk van contacten. De federatie staat eveneens in contact met verschillende overheidsdiensten en overkoepelende werkgeversorganisaties.
Over Francq Colors
Francq Colors is een kleurentrendbureau opgericht door Hilde Francq. Zij heeft meer dan 10 jaar ervaring met kleurentrends vanuit de praktijk. Iedere zes maanden brengt Francq Colors een kleurentrendrapport uit. Dit rapport is gebaseerd op een grondige studie en bevat een schat aan informatie: lifestyletrends, kleurenpaletten, suggesties voor materialen en texturen, inspiratiebronnen. Het is de ideale toets voor bedrijven om te zien of hun productaanbod en hun kleuren- en materialenpalet toekomstgericht is en de consument zal aanspreken.
Contactinformatie
Creamoda: Wendy Luyckx – 0476/999057 – [email protected]
Francq Colors: Hilde Francq – 0475/927150 – [email protected]