Creamoda aanwezig op de Persdagen in Antwerpen:
Laat je inspireren door de trends voor herfst- winter 2025/2026
Twee keer per jaar verandert Antwerpen in een bruisende hotspot voor mode-, design- en lifestyleliefhebbers.
Tijdens de persdagen bundelen verschillende persagentschappen hun krachten om journalisten, stylisten en influencers kennis te laten maken met de nieuwste ontwikkelingen voor het komende seizoen. Verspreid over talloze inspirerende locaties in de stad ontdekten we afgelopen woensdag 23 en donderdag 24 april een veelzijdige selectie aan modemerken, van gevestigde waarden tot frisse nieuwkomers van eigen bodem.
In dit artikel neemt Creamoda jou mee om een blik te werpen op de trends voor herfst- winter 2025/2026. Laat je inspireren door de opvallendste tendensen en merken die tijdens deze editie van de persdagen in de spotlights stonden:
MOTHER EARTH: organisch en duurzaam
De natuur blijft een belangrijke inspiratiebron. Aardetinten zoals klei, mosgroen, gebrande oker voeren de boventoon, net als texturen die rechtstreeks lijken te komen uit de natuur: denk aan ruwe wol, suède en plantaardige verf. Belgische labels toonden een sterke focus op duurzaamheid en ambacht, waarbij het verhaal achter elk kledingstuk even belangrijk is als het ontwerp zelf.
- Mieke Dierckx
- Bent Fierens
- Mieke Dierckx
EMOTIONAL DRESSING: Kleding die gevoelens oproept.
Na jaren waarin comfort centraal stond, zoeken ontwerpers naar kleding die emoties aanspreekt. Denk: rijke tactiliteit, onverwachte kleurcombinaties en nostalgische prints. Kleding wordt een soort visueel dagboek, vol persoonlijke herinneringen en zintuiglijke ervaringen. Merken die tijdens de persdagen in Antwerpen aanwezig waren, speelden hierop in door collecties te presenteren die emoties oproepen en die je meenemen in een verhaal.
- Baum und Pferdgarten
- Hampton Bays
- Sfeerbeeld
MORE IS MORE: de ‘boom boom’ esthetiek.
De ‘Boom Boom’-esthetiek is een opvallende trend die tijdens de recente persdagen duidelijk naar voren kwam. Deze esthetiek vertegenwoordigt een reactie op de economische onzekerheid van de afgelopen jaren, waaronder de pandemie, klimaatcrisis en geopolitieke instabiliteit. In plaats van zich terug te trekken in minimalisme, omarmen modemerken nu juist uitbundige luxe en extravagantie, geïnspireerd op de glamour en hebzucht van de jaren ’80. Ontwerpen kenmerkten zich dan ook door overdreven proporties, rijke materialen zoals faux fur en leer, en opvallende accessoires.
De ‘Boom Boom’-esthetiek contrasteert met de eerder dominante ‘quiet luxury’-trend, die draaide om ingetogenheid en subtiele elegantie. Nu zien we een verschuiving naar maximalisme en opvallende luxe, waarbij mode dient als een vorm van escapisme en zelfexpressie.
- Dries Van Noten
- CKS
- Sfeerbeeld
De persdagen in Antwerpen bewezen opnieuw hoe dynamisch en veelzijdig de Belgische mode is, zelfs in tijden van verandering.
Van de ingetogen, aardse elegantie tot de uitbundige Boom Boom-esthetiek: de trends voor AW25/26 tonen een spannend spanningsveld tussen verstilling en expressie, nostalgie en toekomstvisie. In een wereld die zowel om troost als om spektakel vraagt, biedt mode meer dan ooit de ruimte om jezelf uit te drukken op jouw eigen manier.
Met een hoofd vol inspiratie kijken we uit naar een herfst en winter waarin mode ons opnieuw weet te verrassen, te verbinden en te versterken.
_____
Benieuwd naar meer sfeerbeelden en inspirerende collecties die we tijdens de persdagen ontdekten?
Neem dan zeker een kijkje op onze Instagram-pagina, waar je bij de highlight ‘Events’ nog veel meer visuele impressies kan vinden. |