It’s all about trends
Color Trend Seminarie Lente – Zomer 2024 @Francq Colors
Bron: Fashion United
Op 1 december organiseerde het trendbureau Francq Colors opnieuw haar Color Trend Seminarie met aandacht voor seizoen Lente – Zomer 2024. Creamoda woonde het event bij en was opnieuw verrast door een interessante dynamiek tussen waardevol en intens trendonderzoek en inhoud alsook professioneel beeld en muziek. De presentatie, enthousiast gebracht door trendwatcher Hilde Francq, is een balans tussen interieur en mode inspiratie en trends. Een ideale manier voor wie van de Belgische modemerken zich wilt laten ondersteunen bij de voorbereiding en ontwerp van zomercollectie 2024.
Het Color Trend Seminarie is een initiatief van Francq Colors waarbij de nadruk ligt op design, interieur en fashion. Naar goede gewoonte ondersteunt Creamoda het seminarie en bieden wij een ledenvoordeel aan. Een aantal van de leden maakt hier gretig gebruik van en genieten zo van een boeiend seminarie, dat voor deze gelegenheid plaatsvond in de rustgevende showroom van het populair Belgisch designlabel Ethnicraft in Boom.
Rebellie en terug naar de klassieke waardes: dit zijn de SS24 trends volgens Hilde Francq
Naar goede gewoonte ligt Hilde Francq haar verhaal toe aan de hand van vier sociologische tendensen die vandaag de dag leidend zijn. Deze oefenen elk op hun eigen manier invloed uit op de visuele trends van de toekomst. Deze editie kan elk van deze tendensen opgevat worden als coping mechanisme dat door mensen wordt toegepast in een moeilijke realiteit.
De energiecrisis, klimaatcrisis en ook de coronacrisis maken immers elk deel uit van het dagelijks leven. Meningen worden steeds rechtlijniger en het vertrouwen in gevestigde systemen neemt af. Een overkoepelende nood aan verandering en escapisme tekent daarmee het zomerseizoen van 2024.
Het heft in eigen handen nemen
Een blind vertrouwen in gevestigde systemen is vandaag de dag nog maar zeldzaam. In plaats daarvan nemen individuen het heft om de wereld te verbeteren steeds meer in eigen handen. De overtuiging dat ‘alles kan’ staat hierbij centraal. Het thema ‘revolt’, of opstand, gaat om het ingaan tegen bestaande systemen, of beter gezegd, alles dat geen bijdrage levert aan duurzame oplossingen. Zo’n zelfde gedrag wordt ook van merken verwacht.
‘Purpose’ branding is een must en acties spreken hierbij luider dan woorden: er worden daden verwacht. Een verlangen naar revolt, of opstand, vertaalt zich visueel gezien in een nieuwe versie van de camouflage kleuren die nauw verweven is met aardse tinten. Zo worden verwijzingen naar ecologie en revolutie samengebracht.
Het optimisme van de zon
Waar een aantal seizoenen terug een nood aan zingeving, rust en spiritualiteit zich nog vertaalde in een visuele focus op de maan, is de interesse nu verschoven naar het optimisme van de zon. Een snak naar ‘licht aan het eind van de tunnel’ vertaalt zich in warme, optimistische kleuren en glanzende oppervlakken.
Goud is ook relevant, vooral in combinatie met de glanzende en fijne structuur van zijde of in de vorm van kralen en pailletten. Digitaal gedrukte kleurgradaties doen denken aan het verloop van de zonsondergang.
‘Fake’ is geen scheldwoord meer
De term ‘fake’ is niet langer negatief beladen. Integendeel, de meerwaarde ervan wordt in toenemende mate erkent. Digitalisering staat aan de rode draad van deze ontwikkeling. De grens tussen wat echt en nep is wordt fijner en het omarmen hiervan lijkt een betere optie dan het tegengaan.
Vreemde en vervormde silhouetten lijken onbedoeld in photoshop vervormd en verwijzen naar de digitale wereld. Nieuwe materialen creëren surrealistische en optische effecten.
Jongere generaties zijn tolerant geworden voor felle, gesatureerde kleuren, mede dankzij de gaming industrie. Fellere kleuren zijn daarmee in 2024 niet alleen meer voor de gedurfde consument.
Een teruggreep naar klassieke tijden
Het is een bekend fenomeen dat mensen in turbulente tijden teruggrijpen naar de zekerheid van het verleden. In een financiële crisis is het slim om te investeren in zekerheden en producten die lang mee gaan.
Daarom wordt er een oproep gedaan naar de manieren waarop luxe honderden jaren terug werd bepaald via het romantiseren van de Romeinse tijd en de klassieke waardes uit het modeontwerp. Elegantie en luxe staan hierbij centraal en worden bereikt met maatwerk, verfijning en kwaliteit. De echte luxe zit in afwerking en detail.
Indien je hierover vragen hebt, aarzel niet en contacteer Wendy Luyckx via 0476/99.90.57 of [email protected]
Pinterest voorspelt de trends van 2023: Gerand oranje, romcom core en franjes
Bron: Fashion United
We kennen Pinterest als social media inspiratieplatform, dat trends van mode en beauty, tot interieur, reizen, eten en gezondheid voorspelt. Mensen gebruiken het ook vooral om toekomstplannen te maken. Dit betekent dat ze bij Pinterest zeer goed weten wat volgt. De afgelopen drie jaar kwam 80 procent van hun voorspellingen uit. Op het gebied van mode komen er vijf grote voorspellingen naar voren.
Trend 1: Luchtige stijlen
Het komende jaar zal gevuld zijn met kant, tulle, ruches en glans voor iedereen. Deze voorspelling baseert het platform op de vele zoekopdrachten die in worden getoetst. Zo wordt er gezocht naar overhemden met ruches voor mannen en een doorschijnende broek.
Trend 2: Franjes
Franjes maken volgens Pinterest een grote comeback in 2023, maar niet in de traditionele manier. De type franje als afwerking aan de onderkant van een item wordt vervangen door gehele items met franje waaronder jurken en jassen. Pinterest bevestigt dat zelfs de zoekopdrachten naar bruidsjurken met franjes de afgelopen tijd met 45 procent zijn gestegen. De franje sluit zich makkelijk aan bij de trend van maximalisme die als tegenreactie op de pandemie is ontstaan enkele seizoenen terug.
Trend 3: Romcom core
Deze trend is geïnspireerd door de romantische komedies uit de beginjaren van het millennium. Voor een gedeelte sluit het dus aan bij de Y2K-trend, maar zoomt specifiek in om de kledingtrends die in deze films te zien zijn. Voor millennials zal dit nostalgisch aanvoelen, voor Gen Z is dit een nieuwe trend. Het betreft strapless topjes, slipdresses, cargobroeken en haarklemmen in.
Trend 4: Sci-fi outfits
Compleet het tegenovergestelde van romcom core is de trend Sci-fi. De zoekopdrachten naar dystopische en futuristische outfits is flink gestegen op Pinterest. Deze trend was al bij diverse modehuizen te zien de afgelopen seizoenen. Zo zijn er subcategorieën als cyber streetwear en gamer girl die als trend aanslaan. Sci-fi outfits is het tegenovergestelde van ‘dopamine dressing’ wat we tijdens de pandemie zagen.
Trend 5: Gebrand oranje
Naast kleding trends, doet Pinterest ook een algemene kleur voorspelling. Gebrand oranje maakt een snelle opmars op het platform. Oranje is een kleur die geassocieerd wordt met optimisme, avontuur en creativiteit.