Tijdens de eerste lockdown klonk het collectief ‘koop lokaal, Winkelhier, koop Belgisch’ en zijn we met zijn allen meer Belgische merken gaan kopen bij lokale winkeliers en online op Belgische webshops. Nog geen acht maanden na de eerste lockdown staan modehandelaars alweer voor een verplichte sluiting, vol online kortingsdagen, met als hoogtepunt Black Friday. Onze Belgische modemerken én de modehandelaars zijn hierbij niet opgewassen tegen de online giganten. Zij kunnen klinkende kortingen lanceren omdat ze met andere marges werken, zij kunnen veel geld spenderen aan grote, nationale promotiecampagnes.
GEEN BLACK FRIDAY VOOR MERENDEEL BELGISCHE MERKEN
Net zoals Mode Unie in hun persbericht aangeeft, is het niet de bedoeling om te stoppen met kortingen en het niet kopen op actiedagen als Black Friday. Wel willen we benadrukken om lokaal en Belgische producten te kopen. Uit een korte rondvraag blijkt dat het merendeel van onze Belgische merken bewust niet deelneemt aan Black Friday, mede uit respect voor de zelfstandige modehandelaar en er dus voor kiest geen kortingen te geven. Een aantal merken verwennen hun klanten met een leuk cadeau bij aankoop om hen te bedanken voor hun vertrouwen of schenken een deel van de omzet op Black Friday aan een goed doel.
RED FRIDAY
Eerder deze week kondigde Mode Unie aan dat ze voortaan de laatste vrijdag van november uitroepen tot RED FRIDAY. Een dag waar het kopen bij lokale handelaars centraal staat. Creamoda ondersteunt dit initiatief en roept op om RED FRIDAY mee te vieren op vrijdag 27 november en zo een steentje bij te dragen. Door Belgisch te kopen, bij de lokale handelaar, via de webshops of sociale media, laten consumenten weten dat ze de lokale merken en winkeliers steunen in deze moeilijke periode!
CAMPAGNEBEELDEN
Download hier de campagnebeelden om te gebruiken in jouw communicatie of sociale media.