Brussel 21 maart 2020 – De verkoop in modewinkels is sinds de verplichte sluiting volledig stilgevallen. Net in dié weken is de lenteverkoop het grootst. Tegen dat modewinkels hun deuren opnieuw mogen openen, op 6 april of indien de corona maatregelen aanhouden, nog enkele weken daarna, zijn de belangrijkste verkoopweken gepasseerd.
Nefast voor de hele sector op economisch vlak en op dat van werkgelegenheid. Mode Unie, de sectororganisatie voor zelfstandige modedetailhandel, en UNIZO vragen daarom dat de overheid de sperperiode laat starten van zodra de winkels terug open mogen zijn tot aan het begin van de solden. Bovendien haalt Mode Unie aan dat het cruciaal is om de soldenperiode, die normaliter begint op 1 juli, pas in te laten gaan op 1 augustus.
Het zijn onzekere tijden, veel mensen belanden in tijdelijke werkloosheid en is het consumentenvertrouwen laag. Eens de winkels terug open zijn, zullen consumenten voorzichtig zijn met hun uitgaven, wat de modesector opnieuw niet ten goede komt. Ondanks de sluiting moeten modehandelaars hun huur en andere facturen blijven betalen. Bijkomend hebben modedetaillisten net hun volledige collectie voor het winterseizoen aangekocht, wat maakt dat leveranciers betaald moeten worden, net op een periode waar men geen inkomsten heeft.
Verschillende zelfstandige modehandelaars verkopen via hun webshop of via social media, maar hiermee wordt het verlies dat gemaakt wordt door de sluiting van de winkel verre van goedgemaakt. Bovendien zwaaien grote buitenlandse webshops ongegeneerd met grote kortingen en duwen zij zelfstandige modehandelaars, die het sociale weefsel (zoals onze zorgsector) mee ondersteunen én betalen, nog dieper de put in. Mode Unie roept dan ook op, net zoals verschillende ondernemers al deden in een open brief, om de eigen Belgische economie te steunen en dus bij Belgische webshops te kopen zolang de lockdown van toepassing is. Buitenlandse bedrijven dragen immers niet bij tot ons Belgisch sociaal weefsel.
Nadat de gevolgen van de sluitingstijd duidelijk worden, rest ons nog de vraag: wat post-corona?
De periode dat de modezaken nog kledij tegen volle prijs kunnen verkopen tot aan de solden is bijzonder klein. Ondernemers zullen hun goederen dan ook zo snel mogelijk willen verkopen. Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie: “Maatregelen zullen getroffen moeten worden om een bloedbad aan kortingen te vermijden. We moeten voorkomen dat de hele modesector in kortingopbod gaat tegen elkaar. Om dit te kunnen doen is er een wetgevend kader nodig die de kortinggolf aan banden kan leggen zodat er een gelijk speelveld komt voor alle spelers binnen de modehandel. Zoniet, dreigen er dramatische gevolgen voor de hele sector.”
“Daarom vraagt Mode Unie dat de overheid de sperperiode, de periode voor de solden waarin geen reclame gemaakt mag worden voor kortingen, in laat gaan van zodra de winkels terug open mogen zijn tot aan het begin van de solden. Bovendien vraagt Mode Unie om de soldenperiode, die normaliter begint op 1 juli, pas in te laten gaan op 1 augustus”, aldus Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie.
Perscontact: Isolde Delanghe – [email protected] – 0473/89 45 18 – Mode Unie