PERSBERICHT
4de editie #IKKOOPBELGISCH Instagram Story Week
Influencers & content creators geven Belgische mode extra push
tijdens 4de editie van de #Ikkoopbelgisch Insta Story Week
Zellik, 25 mei 2023 – Creamoda, de Belgische modefederatie, kondigt met trots de 4de editie van de actie ‘#ikkoopbelgisch Instagram Story Week’ aan. Dit online initiatief gaat van start op maandag 29 mei t.e.m. zondag 5 juni en heeft als doel om gedurende 1 week #ikkoopbelgisch extra in de spotlight te plaatsen op Instagram, via influencer marketing en i.s.m Belgische modemerken en influencers & content makers.
Influencer marketing is een effectieve manier om te helpen de bekendheid en visibiliteit te vergroten van Belgische modemerken. In samenwerking met meer dan 20 micro- en macro influencers & content makers met diverse achtergronden zal Creamoda gedurende de hele week hun affiniteit voor de Belgische mode, dames- en herenmerken, centraal plaatsen in haar sociale media content creatie. Creamoda ging voor deze actie op zoek naar een ensemble van passende influencers die na gezamenlijk overleg aan elk van de deelnemende merken werden gekoppeld en zo fungeren als ‘brand ambassadors’.
Deze innovatieve manier van werken maakt het mogelijk om extra aandacht te trekken voor #ikkoopbelgisch en onze Belgische modemerken zo in de schijnwerpers te zetten. De Instagram Story Week biedt een soort van platform voor de merken om hun verhaal, initiatieven en collecties, via de content makers, te delen met een breder publiek dat ze anders misschien nooit zouden kunnen bereiken” zegt Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke bij Creamoda.
#Ikkoopbelgisch Insta Story Week kick-off
“We merken enkele positieve verschuivingen in het influencer landschap en stellen vast dat mensen steeds meer duurzaamheid, geloofwaardigheid en het belang van bewust kopen omarmen, voegt Laura Buydaert, experte sociale media bij Creamoda, toe. Met de 4de editie van de Insta Story Week willen we deze positieve trend nog meer versterken en de merken ondersteunen bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het versterken van een authentieke band met hun doelgroep”
GENUINFLUENCERS
Belgische modelabels slagen er telkens opnieuw in om hun inspiratiebronnen binnenstebuiten te keren en te transformeren naar een nieuwe collectie. In een digitale wereld die constant in evolutie is, koesteren ze hun authenticiteit.
Hetzelfde geldt voor het verschuivende Belgische influencer landschap. “Influencers ruilen hun fashion hauls meer en meer in voor posts die de waarde van kleding in de spotlight zetten. Merken trekken zo resoluut de kaart van content creators die hun platform niet langer als wandelend reclamebord gebruiken, maar dit juist inzetten om buitensporig koopgedrag en overconsumptie te beperken”, zegt Buydaert.
Deze tendens heeft ook een impact op het koopgedrag van de Belgische consumenten. Zo staan zij ook steeds vaker stil bij de maatschappelijke relevantie van wat ze online/fysiek tegenkomen. Toch vinden consumenten hun weg soms nog te weinig naar de Belgische modemerken. Creamoda wil met deze actie die drempel helpen verlagen en tonen dat Belgische mode toegankelijk is voor iedereen en elk budget.
#DEINFLUENCING VERMIJDEN EN #IKKOOPBELGISCH BOOSTEN
Sociale media bieden een eindeloze stroom aan beelden en informatie. Dit kan heel inspirerend werken, maar soms zet die maalstroom ook aan tot doelloos scrollen én shoppen. Recent zien we in het buitenland ook trends zoals ‘deinfluencing’ opduiken waarbij een samenwerking met een influencer niet altijd even oprecht is.
“Deze 4de editie van de Instagram Story Week zijn we heel bewust op zoek gegaan naar content creators die een correcte affiniteit met het merk hebben of zich sterk verbonden voelen met Belgische mode. We focussen hierbij op profielen die informeren en inspireren zonder te pushen om meer te kopen”, benadrukt Luyckx.
Belgische mode kopen staat vandaag garant voor kwaliteit, creativiteit en betrouwbaarheid. Dit moet zich dan ook weerspiegelen in de content creators die ons creatief Belgisch talent een podium geven. Het is hierbij van belang om trends zoals ‘deinfluencing’ te vermijden waarbij de visibiliteit door de influencers realistisch en correct wordt gegeven”.
VIJFDE ‘FEEST’EDITIE VAN DE WEEK VAN DE BELGISCHE MODE, 9-15 OKTOBER 2023
#Weekvandebelgischemode x Evy Gruyaert @Hampton Bays @StephanieSmeetsPhotography
De #Ikkoopbelgisch Instagram Story Week is slechts één luik van een periode waarin de Belgische mode in de spotlight gezet wordt. De sector werkt hard aan tal van activiteiten en samenwerkingen om de Belgische merken op de voorgrond te plaatsen.
“De #Ikkoopbelgisch Instagram Story Week is niet alleen een uiting van trots om Belgische mode te dragen en het #ikkoopbelgisch verhaal extra visibiliteit te geven, maar tevens een krachtige aanloop naar de vijfde editie van de Week van de Belgische mode, een gezamenlijk initiatief van Creamoda en Mode Unie, die zal plaatsvinden van 9 tot 15 oktober 2023”, besluit Luyckx.
Nota voor de redactie:
Bijlage: Overzicht van de deelnemende Belgische modemerken en influencers & content creators:
Klik hier om de visuals te downloaden.
Contact:
Wendy Luyckx – [email protected], +32 (0)476/99.90.57
Laura Buydaert – [email protected], +32 (0) 472/30.32.72