78 MERKEN EN MODERETAILERS UIT DE BELGISCHE MODESECTOR WILLEN AANPASSING SOLDEN WETGEVING
Vilvoorde, 3 april 2020 – De Belgische mode-, lingerie-, lederwaren- en schoenenmerken, hun wholesaleklanten en een aantal modeketens vragen dringend een onderhoud met Eerste Minister mevr. Wilmès en Minister van Werk en Economie Mevr. Muylle om hun sector overeind te houden en op die manier honderden faillissementen en duizenden jobs te vermijden. Dat kan door de solden uit te stellen tot minstens 1 augustus en de fluistersolden en koppelverkoop te vervangen door de sperperiode met als startdatum de heropening van de fysieke winkels.
Het overgrote deel van de Belgische mode-, lingerie-, lederwaren- en schoenenmerken, hun wholesaleklanten en een aantal modeketens hebben middels een brief een dringend onderhoud gevraagd met Eerste Minister mevr. Wilmès en Minister van Werk en Economie mevr. Muyle. “Willen we onze sector van de ondergang redden, moeten we de huidige solden wetgeving nu aanpassen”, zeggen Mimi Lamote, CEO van Mayerline, en Peter Perquy, CEO van Terre Bleu, Gigue en Zilton. Beide CEO’s treden op als spreekbuis voor de modesector.
De sector vraagt volgende aanpassingen aan de regelgeving:
- De solden starten minimum 1 maand later, dus ten vroegste op 1 augustus;
- De fluistersolden en het systeem van koppelverkoop worden afgeschaft en vervangen door een sperperiode zoals voorheen, met als startdatum de heropening van de fysieke winkels;
- Ook de internationale en digitale spelers dienen de aangepaste regels te respecteren.
Verliezen stapelen zich op
De modewinkels hebben op 18 maart de deuren moeten sluiten en sindsdien stapelen de verliezen zich dag na dag op. De voorraden zijn betaald, de herfst- en wintercollecties worden nu geproduceerd en moeten geprefinancierd worden, de collecties van volgende zomer zijn in volle voorbereiding en ondertussen komt er geen geld meer binnen. Peter Perquy: “Als wij straks de winkels weer kunnen openen, weten wij dat sommige, grote retailers en online spelers geneigd zullen zijn om zoveel mogelijk goederen aan grote kortingen te verkopen om van de stock af te geraken en snel cashflow te genereren. Voor de Belgische merken en boetieks is dit echter totaal anders: als wij onze collecties niet gedurende enkele maanden aan een volwaardige marge kunnen verkopen, hebben wij geen financiële buffer om de solden te dragen en om een deel van de tussentijdse verliezen op te vangen.”
Bloedbad op de arbeidsmarkt
Covid-19 is uitgebroken vooraleer de verkoop echt kon aanvatten; de winkels zijn dichtgegaan tijdens de zwaarste omzetmaanden van het jaar. Mimi Lamote: “Als er in mei, juni en juli niets verandert aan de actuele solden wetgeving, zal onze sector in elkaar storten: honderden modebedrijven en duizenden jobs staan op het spel. We weten nu al dat vele bedrijfsleiders, met de huidige wetgeving, hun modebedrijf niet zullen kunnen redden, hoe hard ze dat ook proberen.”
De gevraagde aanpassingen kosten de overheid geen geld, maar hebben wel een gigantische positieve impact op de tewerkstelling en economie van ons land. Bovendien zal de BTW gedurende een groot aantal weken een pak hoger liggen.
Overleg met de regering
De modesector wil graag op korte termijn met een delegatie aan de ‘virtuele’ tafel zitten met de regering om hun verzoek in detail toe te lichten. “Het is in het belang van onze toekomst en in het belang van het behoud van een divers en lokaal verankerd retaillandschap van de Belgische modewereld dat wij de regering met aandrang vragen om positief op onze vraag te antwoorden en de regelgeving aan te passen”, aldus Mimi Lamote en Peter Perquy.
De vraag om aanpassing van de solden wetgeving wordt gesteund door 78 merken en mode retailers, meer dan 1.400 winkelpunten, waar meer dan 6.500 medewerkers tewerkgesteld zijn. Creamoda, de Belgische modefederatie, en Unizo ondersteunen dit initiatief. Dit is bovendien ook al op 23 maart laatstleden door de Europese parlementsleden Dhr. Guy Verhofstadt en Mevr. Hilde Vautmans op de Europese politieke agenda gezet.
•••
Noot voor de redactie:
Woordvoerders voor dit initiatief:
Mimi Lamote, CEO Mayerline, 0477/47.68.37, [email protected]
Peter Perquy, CEO Terre Bleu, Gigue & Zilton, 0486/46.16.28, [email protected]
In naam van alle hierna 78 vermelde merken/moderetailers:
- Amania Mo, Veerle Baert, CEO
- Ambiorix, Peter Vavedin, CEO
- Andres Sarda, Marleen Vaesen, CEO
- Alice et Maman, Céline Liétaer, CEO
- Ann De Meulemeester, Anne Chapelle, Owner/CEO
- Atmosfashion/Senso, Filip Roels, Zaakvoerder
- Baba Babywear, Isabel Hinnekint , CEO
- Bel en Bo, Michel Delfosse, CEO
- Bellerose, Patrick Van Heurck, CEO
- Best Buy Shoes, Dieter Willekens, Director
- Brantano, Anja Maes – Dieter Penninckx – Manu Bracke, Owners
- Bristol, Elise Vanoudenhove, CEO
- Caroline Biss, Bart Saelen, CEO
- Christian Wijnants, Christian Wijnants, Owner
- CKS, Anja Maes – Dieter Penninckx – Manu Bracke, Owners
- City Sport, Tom Declercq, CEO
- Clio Goldbrenner, Marie Mys, CEO
- Collectors Club, Nele & Veerle Van Doorslaer, Owners
- Comme Ca, Koen Balliere, CEO
- Cycleur de Luxe, Patrick Vanneste, CEO
- Due Amanti, Annelies Boulanger, CEO
- E-Bound, Bart Maton, Managing Director
- Emoi, Bart Maton, Managing Director
- Eskimo, Réjane De Groote, General Manager
- Filou & Friends, Rudy Maes, CEO
- Formen, Luc Notredame – Petra Dewilde, Owners
- FourRoses/Bronson, Miguel Uytterhaegen, Algemeen Directeur
- Fred en Ginger, Anja Maes – Dieter Penninckx – Manu Bracke, Owners
- Furore, Veerle Baert, CEO
- Gigue, Peter Perquy, CEO
- Gymp, Geert Anckaert, CEO
- Haider Ackermann, Anne Chapelle, Owner/CEO
- Her, Veerle Baert, CEO
- Hirondelle/Titto, Patrick Despiegelaere, CEO
- JBC, Bart & Ann Claes, Owners
- Jo De Visscher, Jo de Visscher, Owner
- Julia June, Veerle Baert, CEO
- Just in Case, Steven Van Roy, CEO
- Katrien Smets, Katrien Smets, Owner
- KOMONO, Jamey Coppen, Retail manager
- Lemon Beret, Bart Maton, Managing Director
- Linea Raffaelli, Kim De Boeck – Liesbeth Vanderstappen, Owners
- LNKNITS, Ellen Kegels, CEO
- Lola & Liza, Henri Appelstein, Owner
- Marie Jo, Marleen Vaesen, CEO
- Marie Mero, Ruben Vanderelst, CEO
- Martin Maple, Philip Lapeirre, CEO
- Marylene Madou, Marylene Madou, Owner
- Mayerline, Mimi Lamote, CEO
- Mieke Dierckx, Mieke Dierckx, Owner
- Natan, Edouard Vermeulen, CEO
- Nathalie Vleeschouwer, Jan Bevernage, CEO
- Oni Onik & NXi by Oni Onik, Jan Vanhoutte, CEO
- Oscar the Collection, Stephanie Lauwers, CEO
- Patrick, Mattias Vanderschueren, Director
- Peignora/Leon & Leonie, Dominique Geldhof, CEO
- Pluto, An Kluft, CEO
- Prima Donna, Marleen Vaesen, CEO
- PTC Fashion, Tine Vanhoutte, Medezaakvoerder
- RE-GEM, Bart Maton, Managing Director
- Rue Blanche, Astrid Regout, CEO
- Safety Jogger, Mattias Vanderschueren, Director
- Scapa, Arlette Van Oost, CEO
- Oliver, Christina Stolte, Country Manager Belux
- Sprox, Mattias Vanderschueren, Director
- Studio 10, Dimitri De Roeck, General Manager
- Terre Bleue, Peter Perquy, CEO
- Thelma & Louise, Liza Tanghe – Marie Friling, Owners
- Toos Franken, Toos Franken, Owner
- Tutu Chic, Freya Poppe, CEO
- Vandevelde, Herman Vandevelde, Owner
- Wearable Stories, Loredana Falone, CEO
- Wolk, Joris Smeuninx, Founder
- Woody/Lords & Lilies, Steven Van De Velde, CEO
- Wouters & Hendrix, Elise Taillieu, CEO
- Xandres, Patrick Desrumeaux, General Manager
- X-Peak, Bart Matton, Managing Director
- Zilton, Peter Perquy, CEO