Belgische mode belangrijker dan ooit
in de modewinkel
Zellik, 6 oktober 2023 – Van maandag 9 tot en met zondag 15 oktober vindt de vijfde editie van de Week van de Belgische mode plaats. Met zo’n 100 Belgische modemerken en ruim 1000 deelnemende modewinkels belooft deze feesteditie opnieuw een succes te worden. Uit een bevraging van sectorfederaties Creamoda en Mode Unie bij 130 Belgische merkenfabrikanten en zelfstandige modehandelaars, in aanloop van deze campagne, blijkt dat 55% van de consumenten vandaag bewust meer kiezen voor Belgische mode, in vergelijking met vijf jaar geleden.
Belgische merkenfabrikanten zien de positieve trend bij de consument om meer merken van eigen bodem te kopen. 57% van de merken die deelnamen aan de bevraging vinden het dan ook cruciaal om zichzelf actief te promoten. 80% doet dit voornamelijk via hun sociale media kanalen en hun webshop. Toch is er nog heel wat werk aan de winkel: 53% van de bevraagde modemerken geeft aan dat ze nog meer kunnen inzetten op hun Belgische identiteit in de toekomst door bv. nauwer samen te werken met hun verkooppunten/moderetailers of door acties te organiseren in hun eigen winkels.
Zelfstandige modehandelaars geven aan dat ze meer Belgische merken kopen en actiever inzetten op de promotie van Belgische merken. Die aanpak vertaalt zich naar een hogere verkoop binnen het Belgisch modesegment. Gemiddeld hangt er 9.7% meer Belgische mode in de winkelrekken dan vijf jaar geleden. Daarmee komt het totale aandeel van Belgische merken in de zelfstandige modewinkels op maar liefst 45.4% van het winkelaanbod.
Belgisch voor iedereen
Het hoofdargument om Belgische modemerken te kopen blijft het lokale en Belgische karakter. 59.7% van de modehandelaars geeft aan dat hun klanten dit de belangrijkste reden vinden om te kiezen voor mode van eigen bodem. Ook het ondersteunen van de Belgische economie, de goede kwaliteit, pasvorm en de stijl van onze eigen merken slaan aan bij de Belgische consument.
Wendy Luyckx, woordvoerster Creamoda, Belgische modefederatie, zegt:
“Belgische mode is er voor iedereen en heeft in alle segmenten en voor alle types van consumenten veel te bieden. Daar moeten we als Belg absoluut trots op zijn! Post pandemie zien we dat de consument afstapt van het kopen van fast fashion en dat ze hun kledingbudget steeds meer kwalitatief besteden, door bijvoorbeeld te investeren in duurzame basis stuks en doordraagbare outfits. Belgische merken bij een lokale winkelier hebben hier duidelijk een streep voor”.
Belgisch verkoopt
Uit de bevraging blijkt eveneens dat het Belgisch karakter van een modemerk een extra verkoopargument is in de winkel. 61% van de multimerkenwinkels geeft aan dat dit een doorslaggevende factor is om een kledingstuk al dan niet te kopen. Er wordt dan ook volop ingezet op de promotie van het Belgisch assortiment in de winkel: 70% van de modehandelaars geeft aan dat ze hun Belgische merken actief in de kijker zetten in de winkel en op sociale media.
Isolde Delanghe, directeur Mode Unie, verklaart:
“De consument ziet na de opeenvolgende crisissen duidelijk de voordelen van het kopen van Belgische, kwalitatieve mode en van de troeven van het ‘winkelhieren’ in een lokale modewinkel. Daarom wordt het steeds belangrijker om als moderetailer in te zetten op een totale winkel- en merkbeleving waarbij de Belgische mode centraal staat”.
Blijven sensibiliseren is een must
71% van de Belgische modefabrikanten en zelfstandige retailers geven aan dat campagnes zoals de Week van de Belgische Mode, Winkelhieren en andere initiatieven om de consument meer bewust te maken over lokaal kopen en te investeren in Belgische mode, werken. Blijven inzetten op het sensibiliseren rond lokaal en Belgisch kopen blijft dus een must. Lokaal kopen zorgt er namelijk voor dat je uitgaven terugkeren naar de jezelf en de maatschappij.
De Week van de Belgische mode is een initiatief van Creamoda en Mode Unie en heeft tot doel de consument bewuster te maken over Belgische mode en lokaal shoppen. Door aan te tonen dat Belgisch mode er binnen elk prijssegment is en dus voor iedereen toegankelijk, willen de sectororganisaties de Belgische consument trotser maken op Belgische mode.
Meer info: www.wvdbm.be
Perscontact:
>>Wendy Luyckx – woordvoerster/communicatieverantwoordelijke Creamoda:
0476/99 90 57 – [email protected]
>>Isolde Delanghe – directeur Mode Unie:
0473/89 45 18 – [email protected]
Visuals:
Visuals WVDBM
(incl. logo, raamsticker, tote bag, campagnebeeld, etc.)
Logo Creamoda
Logo Mode Unie