Who Made My Clothes? Belgische pyjamamerk Woody

produceert in eigen Turkse atelier

De productie daarvan vindt plaats in hun eigen fabriek in Turkije. Ter ere van Fashion Revolution Week vertelt Liesbeth De Keyser, marketingmanager bij Woody, ons waarom ze daarvoor kiezen.

‘Voor Woody is duurzaamheid een tweeledig begrip’, klinkt het bij Liesbeth De Keyser. ‘Enerzijds draait het om alles wat met materialen te maken heeft: van de kwaliteit tot recycling. Anderzijds gaat het om ethisch ondernemen en produceren.’ Die productie vindt voornamelijk plaats in Turkije.

85% van de collectie wordt in ons eigen atelier in Düzce geproduceerd. Er werken zo’n tweehonderdtal arbeiders op dit moment

Op hun website lezen we dat ze zichzelf geen ecomerk noemen.

‘Daarmee bedoelen we dat Woody niet in het leven geroepen is als duurzaam merk, in tegenstelling tot nieuwere merken zoals het Belgische denimlabel HNST met sustainability als DNA. Woody is dertig jaar geleden gestart omdat de oprichters voelden dat er een gat in de markt was wat kwalitatieve nachtmode en pyjama’s betreft. Je had in die tijd weinig keuze, bijna alles bestond uit dezelfde pasteltinten. De fellere kleuren en grappige illustraties zijn al van in het begin eigen aan Woody.’ – Liesbeth De Keyser

‘Op vlak van ecologische materialen doen we ons best, maar daar kunnen we nog in groeien. We zetten stappen waar we kunnen. Het is een oefening die nooit klaar zal zijn en blijven mee evolueren. Onze ondergoedlijn ndrwr is wel gestart vanuit ecologisch principe. Deze stuks worden enkel gemaakt met ecomaterialen. Stapje per stapje proberen we alle collecties zo duurzaam mogelijk te maken.’

Kwalitatief vakwerk

Wat wel van in het prille begin in het DNA zit van Woody is duurzaamheid op vlak van kwaliteit. ‘Onze items worden met een speciale anti-twist breitechniek gemaakt, waardoor de pasvorm ook na lang dragen en wassen mooi blijft. We werken overwegend met Oeko-Tex gecertificeerde materialen, vrij van chemicaliën en schadelijke stoffen. In 2022 hebben we onze productie verder geoptimaliseerd, onder meer door te investeren in moderne apparatuur.’ Die kwaliteit zorgt ervoor dat er een enorme tweedehandsmarkt is voor Woody-items. ‘Op Vinted, het digitale tweedehandsplatform, worden er meer dan zeventigduizend Woody-pyjama’s aangeboden,’ vertelt De Keyser. ‘Daar zitten stuks tussen die twintig jaar oud zijn en nog steeds in goede staat.’

De fabriek van Woody in Turkije maakt al zo’n vijftien jaar hun pyjama’s. Eerst als externe partner, na de overname door Woody onder één noemer. ‘85% van de collectie wordt in ons eigen atelier in Düzce geproduceerd. Er werken zo’n tweehonderdtal arbeiders op dit moment. Het is een vrij unieke positie binnen de textielindustrie, want de meeste modemerken produceren bij externe leveranciers. Een eigen atelier hebben is een bewuste keuze, want zo kunnen we correcte werkomstandigheden garanderen en continue controle hebben op kwaliteit. Ons Turkse atelier heeft ook een opleidingscentrum, wat de kwaliteit van de producten waarborgt. Het gaat om echt vakmanschap. Doordat we zo nauw samenwerken, verloopt alles veel vlotter.’

Ook een kleiner bedrijf zoals het onze kan een voorbeeldfunctie uitoefenen

15% van de collectie wordt geproduceerd in andere ateliers, in China en India. ‘Dit zijn vooral de artikelen die een expertise vereisen die we niet in huis hebben, zoals de pantoffels met dierenkoppen, kousen en knuffels,’ legt De Keyser uit. ‘Dat zijn ook fabrieken waar we al jaren mee samenwerken en waar we ieder seizoen op bezoek gaan. Nelle Matthys, onze CSR-verantwoordelijke, is ongeveer parttime onderweg om zoveel mogelijk fabrieksbezoeken te doen.’ – Liesbeth De Keyser

Goede sfeer

‘We doen ons best om naast een eerlijke verloning en veilige werkomstandigheden ook te zorgen voor een fijne werksfeer in alle delen van ons bedrijf. Dat is voor ons heel evident, maar de kloof met de gangbare manier van werken, in andere ateliers, is groot. In heel wat textielfabrieken is er geen daglicht, de werknemers moeten er hun paspoorten inleveren aan het begin van de dag en er vindt nog steeds kinderarbeid plaats. Bij ons gaat het er gelukkig helemaal anders aan toe.’

In het atelier in Turkije is er een bedrijfsrestaurant waar de werknemers elke middag gratis kunnen eten. Ze kunnen ook pakketjes meenemen naar huis nog voor hun familie. De arbeiders kunnen gratis van en naar het atelier met een busdienst. Er is ook een crèche, waar de arbeiders gratis hun kinderen naartoe kunnen laten gaan terwijl zij werken. ‘Ik ken persoonlijk weinig Belgische bedrijven die zo’n service aanbieden. We krijgen regelmatig filmpjes doorgestuurd van kindjes die “afstuderen” in de crèche, omdat ze naar school beginnen gaan. Heel schattig!’ aldus De Keyser.

Toen Turkije vorig jaar getroffen werd door een aardbeving legden de werknemers van Woody de productie meteen stil om te gaan helpen. ‘Ze hebben dekens en pantoffels gemaakt en voedselpakketten samengesteld. De fabriek fungeerde als een soort distributiecentrum voor overlevingspakketten. Dat vonden we niet meer dan logisch. Dat we de collecties dan later binnenkregen, was een kleine prijs om te betalen,’ licht De Keyser toe.

Eerlijke prijs

Als Woody alleen op basis van prijs zou werken, zou het niet kiezen voor een eigen atelier. ‘Het is absoluut niet de goedkoopste optie, maar we willen niet zoeken naar een goedkopere fabriek of fabriekhoppen om de prijs te drukken. Voor ons is het belangrijk dat we in de spiegel kunnen blijven kijken.’

Vroeger werkte het merk samen met de Fair Wear Foundation, maar intussen niet meer. ‘Niet omdat we niet meer aan de eisen voldeden, maar omdat het vanuit onze kant te veel administratief werk was om lid te kunnen blijven. De rapportering kost enorm veel tijd. Jammer is het wel, want zo hebben we dus geen certificaat meer dat naar de buitenwereld kan bewijzen dat wij ethisch produceren. We behaalden de Leadership-status toen we nog wel met hen samenwerkten.’

Voor Woody is het belangrijk om een positieve impact uit te oefenen. ‘De modesector is enorm vervuilend, er belanden ieder jaar tonnen kledingstukken op afvalbergen. Daar kunnen we niet van wegkijken. Ook een kleiner bedrijf zoals het onze kan een voorbeeldfunctie uitoefenen.’ Bij Woody kijken ze dus ook uit naar nieuwe, strengere regelgeving vanuit de EU. ‘We staan er zeker achter. Het is wel te hopen dat de beleidsmakers goed luisteren naar de kmo’s, die al veel administratieve lasten hebben. Het doel van de wetgeving is een eerlijkere modesector stimuleren, en dat juichen we toe.’

Surf voor meer info over de duurzame inspanningen van Woody naar woodyworld.com . Eind mei organiseert het merk een inzamelactie van oude pyjama’s. Wat nog bruikbaar is gaat naar de Kringwinkel, wat te versleten is wordt gerecycleerd.

Knack-weekend.be

 

Ik blijf graag op de hoogte van de activiteiten van Creamoda

x

Leden Login

Creamoda
Leden Login