Mode Unie lanceert campagne “Helden, die melden!” tegen opflakkering winkeldiefstallen

De laatste dagen ontvangt Mode Unie opvallend veel meldingen van winkeliers over diefstallen. Daarom lanceert de bij UNIZO aangesloten sectorfederatie voor zelfstandige modedetailhandel een campagne om de sociale controle hierop aan te wakkeren. Isolde Delanghe, directeur Mode Unie, legt uit: “De combinatie van de solden en de vakantieperiode maakt dat er doorgaans meer mensen tegelijk op de been zijn. Dat brengt helaas ook een stijging in winkeldiefstallen met zich mee. Daarom lanceren we met onze federatie een campagne waarbij we klanten aansporen om op een discrete manier verdachte handelingen in de winkel te melden aan de shopmedewerkers. Zo pakken we collectief de strijd aan tegen winkeldiefstal.”

Mode Unie maakt met deze campagne consumenten attent op het positieve effect van sociale controle in winkels en en prijst zij die verdachte handelingen zien en melden als helden. “Voor winkeliers is winkeldiefstal vaak een ingrijpende manier van verlies op hun marge. Uiteindelijk kost elke diefstal de maatschappij op de een of andere manier geld. Net het tegenovergestelde wat winkelhieren doet. Daar willen we paal en perk aan stellen”, stelt Delanghe. De oproep van Mode Unie is simpel: als je iets verdacht in een winkel ziet, spreek een winkelmedewerker aan en meld dit op een discrete manier. Zo kan de winkelier de persoon aanspreken, de politie verwittigen en de beveiligingsbeelden checken.

Sinds vorig jaar kan men in België bij een winkeldiefstal overgaan tot de onmiddellijke inning van een boete tot 350 euro. Dit om, met reden, ook kleine misdrijven niet ongestraft te laten. Mode Unie en ondernemersorganisatie UNIZO strijden al jaren om het voor ondernemers eenvoudiger te maken om de gederfde verliezen door diefstal enigszins te recupereren bij het betrappen op diefstal. “Zelfstandige winkeliers investeren fors in allerlei beveiligingstechnieken zoals camera’s, beveiligings- en RFID tags,… , maar toch moeten we vaststellen dat winkeldiefstal helaas blijft bestaan. We pleiten bij onze politici dan ook om het bestaande lik-op-stukbeleid te intensifiëren. Zo kan elke diefstal bestraft worden, kent de ondernemer enige compensatie van verlies én worden de politiediensten en parket ontlast. Deze win-win-win komt iedereen ten goede.”

Download hier het campagnebeeld

Niet voor publicatie
Isolde Delanghe – Directeur Mode Unie
[email protected]
0473/89 45 18

Ik blijf graag op de hoogte van de activiteiten van Creamoda

x

Leden Login

Creamoda
Leden Login