78 MERKEN EN MODERETAILERS UIT DE BELGISCHE MODESECTOR WILLEN AANPASSING SOLDEN WETGEVING

Vilvoorde, 3 april 2020 – De Belgische mode-, lingerie-, lederwaren- en schoenenmerken, hun wholesaleklanten en een aantal modeketens vragen dringend een onderhoud met Eerste Minister mevr. Wilmès en Minister van Werk en Economie Mevr. Muylle om hun sector overeind te houden en op die manier honderden faillissementen en duizenden jobs te vermijden. Dat kan door de solden uit te stellen tot minstens 1 augustus en de fluistersolden en koppelverkoop te vervangen door de sperperiode met als startdatum de heropening van de fysieke winkels.

Het overgrote deel van de Belgische mode-, lingerie-, lederwaren- en schoenenmerken, hun wholesaleklanten en een aantal modeketens hebben middels een brief een dringend onderhoud gevraagd met Eerste Minister mevr. Wilmès en Minister van Werk en Economie mevr. Muyle. “Willen we onze sector van de ondergang redden, moeten we de huidige solden wetgeving nu aanpassen”, zeggen Mimi Lamote, CEO van Mayerline, en Peter Perquy, CEO van Terre Bleu, Gigue en Zilton. Beide CEO’s treden op als spreekbuis voor de modesector.

De sector vraagt volgende aanpassingen aan de regelgeving:

  • De solden starten minimum 1 maand later, dus ten vroegste op 1 augustus;
  • De fluistersolden en het systeem van koppelverkoop worden afgeschaft en vervangen door een sperperiode zoals voorheen, met als startdatum de heropening van de fysieke winkels;
  • Ook de internationale en digitale spelers dienen de aangepaste regels te respecteren.

Verliezen stapelen zich op

De modewinkels hebben op 18 maart de deuren moeten sluiten en sindsdien stapelen de verliezen zich dag na dag op. De voorraden zijn betaald, de herfst- en wintercollecties worden nu geproduceerd en moeten geprefinancierd worden, de collecties van volgende zomer zijn in volle voorbereiding en ondertussen komt er geen geld meer binnen. Peter Perquy: “Als wij straks de winkels weer kunnen openen, weten wij dat sommige, grote retailers en online spelers geneigd zullen zijn om zoveel mogelijk goederen aan grote kortingen te verkopen om van de stock af te geraken en snel cashflow te genereren. Voor de Belgische merken en boetieks is dit echter totaal anders: als wij onze collecties niet gedurende enkele maanden aan een volwaardige marge kunnen verkopen, hebben wij geen financiële buffer om de solden te dragen en om een deel van de tussentijdse verliezen op te vangen.”

Bloedbad op de arbeidsmarkt

Covid-19 is uitgebroken vooraleer de verkoop echt kon aanvatten; de winkels zijn dichtgegaan tijdens de zwaarste omzetmaanden van het jaar. Mimi Lamote: “Als er in mei, juni en juli niets verandert aan de actuele solden wetgeving, zal onze sector in elkaar storten: honderden modebedrijven en duizenden jobs staan op het spel. We weten nu al dat vele bedrijfsleiders, met de huidige wetgeving, hun modebedrijf niet zullen kunnen redden, hoe hard ze dat ook proberen.”

De gevraagde aanpassingen kosten de overheid geen geld, maar hebben wel een gigantische positieve impact op de tewerkstelling en economie van ons land. Bovendien zal de BTW gedurende een groot aantal weken een pak hoger liggen.

Overleg met de regering

De modesector wil graag op korte termijn met een delegatie aan de ‘virtuele’ tafel zitten met de regering om hun verzoek in detail toe te lichten. “Het is in het belang van onze toekomst en in het belang van het behoud van een divers en lokaal verankerd retaillandschap van de Belgische modewereld dat wij de regering met aandrang vragen om positief op onze vraag te antwoorden en de regelgeving aan te passen”, aldus Mimi Lamote en Peter Perquy.

De vraag om aanpassing van de solden wetgeving wordt gesteund door 78 merken en mode retailers, meer dan 1.400 winkelpunten, waar meer dan 6.500 medewerkers tewerkgesteld zijn. Creamoda, de Belgische modefederatie, en Unizo ondersteunen dit initiatief. Dit is bovendien ook al op 23 maart laatstleden door de Europese parlementsleden Dhr. Guy Verhofstadt en Mevr. Hilde Vautmans op de Europese politieke agenda gezet.

•••

Noot voor de redactie:

Woordvoerders voor dit initiatief:
Mimi Lamote, CEO Mayerline, 0477/47.68.37, [email protected]
Peter Perquy, CEO Terre Bleu, Gigue & Zilton, 0486/46.16.28, [email protected]

In naam  van alle hierna 78 vermelde merken/moderetailers:

  1. Amania Mo, Veerle Baert, CEO
  2. Ambiorix, Peter Vavedin, CEO
  3. Andres Sarda, Marleen Vaesen, CEO
  4. Alice et Maman, Céline Liétaer, CEO
  5. Ann De Meulemeester, Anne Chapelle, Owner/CEO
  6. Atmosfashion/Senso, Filip Roels, Zaakvoerder
  7. Baba Babywear, Isabel Hinnekint , CEO
  8. Bel en Bo, Michel Delfosse, CEO
  9. Bellerose, Patrick Van Heurck, CEO
  10. Best Buy Shoes, Dieter Willekens, Director
  11. Brantano, Anja Maes – Dieter Penninckx – Manu Bracke, Owners
  12. Bristol, Elise Vanoudenhove, CEO
  13. Caroline Biss, Bart Saelen, CEO
  14. Christian Wijnants, Christian Wijnants, Owner
  15. CKS, Anja Maes – Dieter Penninckx – Manu Bracke, Owners
  16. City Sport, Tom Declercq, CEO
  17. Clio Goldbrenner, Marie Mys, CEO
  18. Collectors Club, Nele & Veerle Van Doorslaer, Owners
  19. Comme Ca, Koen Balliere, CEO
  20. Cycleur de Luxe, Patrick Vanneste, CEO
  21. Due Amanti, Annelies Boulanger, CEO
  22. E-Bound, Bart Maton, Managing Director
  23. Emoi, Bart Maton, Managing Director
  24. Eskimo, Réjane De Groote, General Manager
  25. Filou & Friends, Rudy Maes, CEO
  26. Formen, Luc Notredame – Petra Dewilde, Owners
  27. FourRoses/Bronson, Miguel Uytterhaegen, Algemeen Directeur
  28. Fred en Ginger, Anja Maes – Dieter Penninckx – Manu Bracke, Owners
  29. Furore, Veerle Baert, CEO
  30. Gigue, Peter Perquy, CEO
  31. Gymp, Geert Anckaert, CEO
  32. Haider Ackermann, Anne Chapelle, Owner/CEO
  33. Her, Veerle Baert, CEO
  34. Hirondelle/Titto, Patrick Despiegelaere, CEO
  35. JBC, Bart & Ann Claes, Owners
  36. Jo De Visscher, Jo de Visscher, Owner
  37. Julia June, Veerle Baert, CEO
  38. Just in Case, Steven Van Roy, CEO
  39. Katrien Smets, Katrien Smets, Owner
  40. KOMONO, Jamey Coppen, Retail manager
  41. Lemon Beret, Bart Maton, Managing Director
  42. Linea Raffaelli, Kim De Boeck – Liesbeth Vanderstappen, Owners
  43. LNKNITS, Ellen Kegels, CEO
  44. Lola & Liza, Henri Appelstein, Owner
  45. Marie Jo, Marleen Vaesen, CEO
  46. Marie Mero, Ruben Vanderelst, CEO
  47. Martin Maple, Philip Lapeirre, CEO
  48. Marylene Madou, Marylene Madou, Owner
  49. Mayerline, Mimi Lamote, CEO
  50. Mieke Dierckx, Mieke Dierckx, Owner
  51. Natan, Edouard Vermeulen, CEO
  52. Nathalie Vleeschouwer, Jan Bevernage, CEO
  53. Oni Onik & NXi by Oni Onik, Jan Vanhoutte, CEO
  54. Oscar the Collection, Stephanie Lauwers, CEO
  55. Patrick, Mattias Vanderschueren, Director
  56. Peignora/Leon & Leonie, Dominique Geldhof, CEO
  57. Pluto, An Kluft, CEO
  58. Prima Donna, Marleen Vaesen, CEO
  59. PTC Fashion, Tine Vanhoutte, Medezaakvoerder
  60. RE-GEM, Bart Maton, Managing Director
  61. Rue Blanche, Astrid Regout, CEO
  62. Safety Jogger, Mattias Vanderschueren, Director
  63. Scapa, Arlette Van Oost, CEO
  64. Oliver, Christina Stolte, Country Manager Belux
  65. Sprox, Mattias Vanderschueren, Director
  66. Studio 10, Dimitri De Roeck, General Manager
  67. Terre Bleue, Peter Perquy, CEO
  68. Thelma & Louise, Liza Tanghe – Marie Friling, Owners
  69. Toos Franken, Toos Franken, Owner
  70. Tutu Chic, Freya Poppe, CEO
  71. Vandevelde, Herman Vandevelde, Owner
  72. Wearable Stories, Loredana Falone, CEO
  73. Wolk, Joris Smeuninx, Founder
  74. Woody/Lords & Lilies, Steven Van De Velde, CEO
  75. Wouters & Hendrix, Elise Taillieu, CEO
  76. Xandres, Patrick Desrumeaux, General Manager
  77. X-Peak, Bart Matton, Managing Director
  78. Zilton, Peter Perquy, CEO

Ik blijf graag op de hoogte van de activiteiten van Creamoda

x

Leden Login

Creamoda
Leden Login