Broers Steven (50) en Ruben (46) bouwen aa modemerk Marie Méro:

“Prinses Astrid is fan en ook koningin Mathilde droeg ons al”

Dit jaar drie nieuwe winkels en prinses Astrid als een van hun grootste fans: het gaat goed met modemerk Marie Méro en de broers Steven (50) en Ruben (46) Van der Elst uit Aalter. De teller staat tegen de zomer op twaalf winkels, maar tegen 2028 zouden dat er al achttien moeten zijn. “We bouwen aan ons online verhaal, daarom werken we met speciale software voor onze webshop.” En daar hebben de klanten veel baat bij.

Marie Méro verovert steeds meer haar plaats binnen de Belgische modewereld. Het zijn twee broers uit Aalter, die elke dag samen aan die toekomst bouwen. Begin dit jaar werd al een nieuwe conceptstore geopend in Kortrijk, en eind vorige maand nog een in het Waasland Shopping Center in Sint-Niklaas. Op het einde van de zomer staat nog de opening van een nieuwe boetiek in de Geldmuntstraat in Brugge op het programma. Samen hebben ze twaalf eigen winkels en hebben ze in veel steden een zichtbare plek in de Inno en andere multimerkenwinkels verdiend. Goed voor een productie van 200.000 stuks per jaar. Maar de broers dromen van meer, veel meer…

Steven: “Het is zowat vijftien jaar dat mijn broer en ik samen aan het roer staan van Marie Méro. In het begin vroegen mensen zich af of het wel zou lukken, twee broers die zich op de vrouwenmode zouden gooien. Een schip kan toch maar één kapitein hebben? Maar onze rollen zijn perfect verdeeld. Ik houd mij bezig met het creatieve, de productie en de winkels. Mijn broer Ruben is verantwoordelijk voor de financiële kant, logistiek, verkoop, marketing en export. Mooi verdeeld, maar voor de centen moet ik dus bij hem aankloppen.”

Ruben: “Mijn broer en ik zijn zeer complementair, en dat is net onze sterkte. Alles wat Steven goed kan, kan ik niet. En omgekeerd. Natuurlijk is er soms een discussie en zijn we het soms oneens. Dat is zelfs zo in het beste huishouden. Het voordeel is dat je als broers geen blad voor de mond moet houden. We kunnen gewoon zeggen waar het op staat.”

Steven: “En als er al eens stevig gediscussieerd wordt, dan komen we altijd tot een oplossing. Ik ben hier in die vijftien jaar nog geen enkele keer verbitterd naar huis gereden.”[/two_third_last]

Jullie hebben de mode wel met de paplepel binnengekregen.

Steven: “Onze ouders zijn in 1971 met mode gestart. Vader Jean Van der Elst kwam uit het leger en ging aan de slag als vertegenwoordiger van een broekenfabriek. Maar na zes maanden ging de zaak failliet. Grootmoeder had een naai-atelier, en onze vader vroeg haar op een dag om eens vijf rokken te naaien. Hij ging daarmee de baan op, en ‘s avonds waren ze verkocht. Met dat geld kocht hij nieuwe stoffen, en zo is de bal letterlijk aan het rollen gegaan. Samen met onze moeder Paula Taghon heeft hij dan Confectie Van der Elst opgestart. Hun modemerk heette Rosie’s. Mooi dat wij op zo’n stevige basis hebben kunnen bouwen.”

Jullie openen dit jaar drie nieuwe winkels. Is the sky the limit?

Ruben: “We zetten graag stappen vooruit, maar we zijn geen cowboys. Een nieuwe winkel openen kan iedereen. Maar hem draaiende houden is iets anders. Natuurlijk is er een plan. Tegen 2028 zouden we graag 18 winkels hebben. Niet alleen in België, maar ook in Maastricht en het zuiden van Nederland. Eind maart is onze winkel in het Waasland Shopping Center geopend. Met zes miljoen bezoekers per jaar is dat voor ons een grote stap.”

Nooit gedacht aan mannenmode bij Marie Méro?

Steven: “In de mode is een damescollectie en een herencollectie iets totaal anders. Schoenmaker blijf bij je leest. We geloven dat we binnen ons eigen concept van Marie Méro nog genoeg groeimarge hebben. We maken twee collecties per jaar, en zorgen ook steeds meer voor stuks die je over de seizoenen heen kan dragen. We willen Marie Méro stapsgewijs naar een hoger niveau tillen, naar een stijl die zowel moeder als dochter graag draagt. Welk lichaamstype je ook hebt. Of het nu voor een feestje, een wandeling met vriendinnen of een belangrijke meeting op het werk is.”

Prinses Astrid is al vaak gespot met jullie kledij. Hoe is zij hier terechtgekomen?

Steven: “Prinses Astrid is fan van Belgische mode en zo is ze samen met haar stylist bij ons terechtgekomen. Ze komt regelmatig naar het hoofdkantoor in Aalter om de nieuwste collecties te zien. In het begin was dat zeer formeel, maar ondertussen is dat echt los en vriendschappelijk geworden. Zelfs wanneer ze zegt dat ze maar een uurtje de tijd heeft, blijft ze hier vaak drie uur hangen. Ze heeft hier zelfs al eens samen met ons een slaatje gegeten. Elke klant is voor ons even belangrijk, maar natuurlijk zijn we trots dat prinses Astrid zo’n fan is. Ook koningin Mathilde heeft al eens MarieMéro gedragen, hoewel wij eerlijk gezegd zelf niet weten waar ze dat gehaald heeft.”

Twaalf winkels, maar nog niet in thuishaven Aalter. Dat kan toch niet achterblijven?

Ruben: “Natuurlijk hebben wij daar ook al over nagedacht. Maar we zitten met een paar sterke multimerkenwinkels in de buurt, en we willen niet in hun vaarwater komen. Zeg natuurlijk nooit nooit. Ondertussen bouwen we ook ons online verhaal en de webshop verder uit. Klanten zijn op zoek naar positieve ervaringen en willen meegenomen worden in de wereld van Marie Méro. Daarom implementeerden we vorig jaar de ‘Find My Fit-software’ in onze webshop. Dat is een tool waarmee we klanten ook online het beste advies kunnen geven.”

Bron:  HLN.be (13/4/2024)

 

Ik blijf graag op de hoogte van de activiteiten van Creamoda

x

Leden Login

Creamoda
Leden Login