IT’S A WRAP!
 #weekvandebelgischemode 2025

Van 11 tot 18 oktober kleurde België opnieuw in de tinten van Belgische mode en creativiteit met de succesvolle zevende editie van de Week van de Belgische mode. Samen met ruim 100 Belgische merken en meer dan 1000 deelnemende winkels, brachten we de trots van Belgische mode naar de winkelstraten en in het vizier van de consument. 

Dankzij de coördinatie en ondersteuning van Creamoda, samen met sectorpartner Mode Unie, konden modemerken en winkeliers zich volledig focussen op hun lokale initiatieven en creativiteit, terwijl wij zorgden voor de overkoepelende organisatie, communicatie tools en zichtbaarheid van de campagne. Als drijvende krachten achter de WVDBM kunnen we zo de Belgische modesector verenigen, ondersteunen en zichtbaar maken.

BELGISCHE MODE IN DE SCHIJNWERPERS.
Onze ambassadeurs, de Zussen Coorevits, werkten enthousiast mee om de Week van de Belgische Mode extra in de kijker te zetten. Gaststad Brugge nam de uitdaging met beide handen aan en maakte van deze editie een groot succes. Speciaal voor de campagne werd een unieke praline gemaakt door chocolatier Julius Persoone die kon worden geproefd in de deelnemende winkels in de stad. 

De kick-off vond plaats op 11 oktober in Brugge, met een ondernemersontbijt en panelgesprek, gevolgd door verschillende winkelbezoeken en twee catwalkshows, waar zo’n 90 modellen defileerden en 26 handelszaken aan deelnamen. Creamoda begeleidde en werkte mee aan de coördinatie van de activiteiten, samen met stad Brugge, lokale ondernemers en partners.

Panelgesprekken, styling workshops en fashion pop-up 

Tijdens de week werden tal van initiatieven georganiseerd door de deelnemende merken en modewinkels, zoals panelgesprekken en styling workshops i.s.m. o.a. onze ambassadeur Annelien Coorevits en andere Belgische modemerken.

Stad Brussel deed dit jaar voor het eerst mee en kreeg een eigen podium met een exclusieve pop-up van Brusselse fashion designers, waar bezoekers Belgische mode konden ontdekken, voelen en beleven. Radio Bruzz interviewde de organisator als onderdeel van een van de uitzendingen.

Creamoda ondersteunde de organisatie en promotie van specifieke onderdelen, zodat de events soepel verliepen en goed zichtbaar waren voor het publiek.

Panelgesprek @Xandres x designer Jordy A.V. & Philips Home & Living              Panelgesprek Deleye Kuurne met Belgische modemerken, incl. Wouter Noterman
                              @Atelier Noterman

MEDIA COVERAGE
Ook in de pers konden we dit jaar onze positieve boodschap rond Belgische mode opnieuw sterk in de markt zetten. Creamoda begeleidde de perscontacten en werkte mee aan verschillende acties met de mediapartner, waardoor de Week van de Belgische Mode extra zichtbaarheid kreeg in lifestyle-, mode- en algemene media, zowel in print als online, en via tv- en radioreportages, in Nederlands en Frans.

Media artikels in o.a. Libelle en Billie Magazine 

Het lifestyle programma ‘Tendens TV‘ van de West-Vlaamse regionale zender Focus/WTV bracht maar liefst drie fantastische reportages over de WVDBM in het weekend van 11 en 18 oktober. Je kan de reportages hier bekijken: 


  • Reportage over de WVDBM & de zussen Coorevits bij boetiek Trend in Brugge, 10 oktober
  • Reportage over het belang van de WVDBM en know-how van kledingproducent Autruche,18 oktober
  • Reportage over de catwalk met Belgische modemerken en moderetailers die in Brugge plaatsvond, 18 oktober

In onze ‘Voor U Gelezen’ speciale editie over de WVDBM’ kan je een overzicht van de belangrijkste mediaresultaten terugvinden.
 
SOCIALE MEDIA: DE WEEK VAN DE BELGISCHE MODE VIRAAL!
De campagne maakte ook op sociale media opnieuw veel indruk. Dankzij de enthousiaste betrokkenheid van de merken en winkeliers, kregen volgers een kijkje achter de schermen, exclusieve beelden van evenementen en inspirerende momenten vanuit winkelstraten door heel België. De deelnemende merken en winkeliers deelden samen meer dan 500 posts, stories en reacties, waarmee de diversiteit en creativiteit van Belgische mode bij een breed publiek in beeld werd gebracht.

Instagram feed @Weekvdbemode

Via onze mediapartner Billie organiseerden we – in samenwerking met 7 merken – een wedstrijd waarbij modeliefhebbers voor 7000 euro aan Belgische mode konden winnen. Deze kreeg visibiliteit op de Instagram pagina via een post en op de stories van Billie. Ook onze Facebook giveaway kon rekenen op veel interesse: een ensemble van cadeaus van zo’n 10 tal Belgische modemerken en partners kon worden gewonnen. De hoeveelheid aan reacties die we hebben ontvangen is geweldig. We konden de honderden deelnemers aan de wedstrijdvragen nauwelijks bijhouden.

Creamoda ondersteunde merken en mediapartner bij het opzetten van sociale media acties incl. de ‘Billie Instagram giveway’ – in samenwerking met 7 modemerken – waarbij modeliefhebbers voor 7.000 euro aan Belgische mode konden winnen. Zo’n 1700 modeliefhebbers namen deel aan de actie! Ook de Facebook giveaway, met cadeaus van een tiental Belgische modemerken en partners, zorgde voor enorme betrokkenheid. Dankzij deze acties konden honderden deelnemers aan de wedstrijdvragen nauwelijks worden bijgehouden.

Instagram wedstrijd i.s.m. Billie magazine

>De komende dagen volgen we verder op naar alle merken die deelnamen aan de visibiliteit op sociale media via een advertentie in aanloop van de campagne, de Facebook giveaway alsook de wedstrijd met onze mediapartner Billie.  
 
EEN OPRECHTE DANKJEWEL
Dankzij de inzet van alle deelnemende merken en winkeliers, onze ambassadeurs, gaststad Brugge en onze partners Fashioncheque, Mini en Philips, is deze zevende editie van de Week van de Belgische Mode opnieuw een groot succes geworden. Samen hebben we Belgische mode op de kaart gezet en onze lokale creativiteit gevierd. 
 
Onze actie wint elk jaar aan interesse en blijft groeien. Daarom geven we je graag alvast de datum voor volgend jaar mee: van zaterdag 10 tot zaterdag 17 oktober 2026 geven we er opnieuw een lap op!

>> Wil je als merk of partner nog meer bijdragen aan de volgende editie? Of heb je suggestie of ideeën? Laat het ons weten – samen maken we meer mogelijk. Dankzij jullie inzet blijft Belgische mode springlevend, creatief en zichtbaar in het hart van de consument.

Tot volgende editie in 2026!
 
Het Creamoda team

Ik blijf graag op de hoogte van de activiteiten van Creamoda

x

Leden Login

Creamoda
Leden Login