Congres Content & Consument,

een initiatief van Staatssecretaris Eva De Bleeker

Ongeveer een maandje geleden, op maandag 17 oktober 2022, nam Creamoda deel aan het allereerste Content en Consument-congres, een initiatief van Staatssecretaris voor Begroting en Consumentenzaken Eva De Bleeker. Dit congres bevestigde dat influencer marketing meer dan ooit leeft en een heel actueel onderwerp is. Het was tegelijk boeiend en zeer inspirerend voor influencers maar ook voor bedrijven die op regelmatig tijdstip met influencers en contentmakers samenwerken. Het doel van deze bijeenkomst was om de sector bij elkaar te brengen, verschillende standpunten te bespreken en ideeën uit te wisselen.

Vandaag worden sociale media gebruikt als online tool om zo consumenten te informeren en te sensibiliseren over een product of een dienst, met als doel dat product aan te kopen/te gebruiken. Het congres stond volledig in teken van de influencer en had als belangrijkste doel duidelijke richtlijnen aan te geven met oog op duidelijke communicatie naar de consument.

Tijdens het congres, heerste er een spanning bij de aanwezigen die duidelijk voelbaar was. Dit had vooral te maken over de ongerustheid over de beperkte beschikbare informatie betreffende de huidige richtlijnen. Het is gebleken dat het daarom meer dan essentieel is om vandaag zowel de uitdagingen te bespreken maar ook samen naar oplossingen te zoeken voor zowel de influencers als de bedrijven.

Deze vragen kwamen o.a. aan bod:

  • Wat zijn de uitdagingen voor influencers en de nieuwste ontwikkelingen in het veld?
  • Welke regels gelden voor commerciële communicatie?
  • Wat moet er in de beschrijving van een online post staan? Waar kan ik alle info vinden? Hoe kan ik zelf inspraak hebben?
  • Wat is de toekomstvisie voor de content creators?

Deze veelgestelde vragen werden grotendeels beantwoord door verschillende sprekers zoals: Eva De Bleeker, Elisa Muriqi, Sahin Yazici (beleidsadviseur juridische verschillen), Reinpout Van Zandycke (expert in Neuromarketing & Nudging), Patrick Mark (FEWEB), Sofie Geeroms (Becommerce).

Ook werd er een interactieve sessie en paneldiscussie gehouden samen met Eva De Bleeker, content creators, consumenten en professoren.

Als modemerk of bedrijf actief in de modesector, als affiliatie of dienstverlener, als marketingprofessional met een passie voor sociale media, contentcreatie en influencer marketing was dit congres waardevol om bij te wonen. Influencer marketing is een actueel thema is in onze maatschappij en hoe langer hoe meer een deel geworden van onze communicatievoering. Creamoda zal haar leden over dit thema eveneens uitgebreider infomeren begin 2023 en dit via een webinar dat de juridische alsook fiscale aspecten van influencer marketing voor bedrijven toelicht.

Meer informatie volgt binnenkort maar save the date >> januari 2023!

Ik blijf graag op de hoogte van de activiteiten van Creamoda

x

Leden Login

Creamoda
Leden Login