ONLINE EXPERTSESSIE: Influencer Marketing in fashion, juridisch & fiscaal bekeken
Event Info
ONLINE EXPERTSESSIE:
Influencer Marketing in fashion,
juridisch & fiscaal bekeken
Steeds meer modebedrijven wijken af van traditionele reclamemethoden om hun boodschap afgeleverd te krijgen bij een steeds moeilijker te bereiken doelpubliek. Door samen te werken met influencers & contentmakers, bereiken ze vaak wel het beoogde doelpubliek onder hun volgers. Het gaat daarbij vaak om personen die kleding en andere lifestyle producten aanprijzen aan hun volgers, terwijl het niet altijd duidelijk is of zij dit vrijblijvend doen, of dat modemerken hen hiervoor betalen of sponsoren.
WIN-WIN VOOR BEDRIJVEN EN INFLUENCERS
Influencer Marketing is vandaag een maatschappelijk relevant thema waarbij veelbedrijven zich vragen stellen over regelgeving, juridische en fiscale aspecten die eraan gelinkt zijn. Het is vandaag noch voor modebedrijven, noch voor influencers helemaal duidelijk wat beide partijen van elkaar kunnen en mogen verwachten en hoe de samenwerking een win-win kan zijn.
GEEN KANT-EN-KLARE OPLOSSING, WEL FOCUS OP INFORMEREN & INSPIREREN
Tijdens deze expertsessie bieden we geen kant-en-klare oplossing, jammer genoeg is het niet zo eenvoudig. Wel geven we meer toelichting over hoe modebedrijven en micro en/of macro influencers op een efficiënte en succesvolle manier kunnen samenwerken. We informeren, geven tips & tricks en delen best practices. De nadruk zal tijdens deze sessie liggen op de juridische en fiscale aspecten van influencer marketing.
>> We bouwen hiermee verder op het eerste succesvol Content Consument seminarie en debat dat de Staatssecretaris en haar team op 17 oktober organiseerden voor influencers en bedrijven.
PROGRAMMA
10u00: Welkom
>> Wendy Luyckx @Creamoda
10u40: Introductie tot influencer marketing in een juridisch kader
>>Maarten Kesteloot @Influo
Aandachtspunten:
- Overzicht van de relevante juridische domeinen waar zowel merken als influencers mee in aanraking komen, met aandacht voor actuele en toekomstige relevante onderwerpen.
- Aanbevelingen hoe mode merken maximale return kunnen halen uit investeringen in influencer marketing + praktische tips.
11u00: Toelichting vanuit beleidscel Consumentenbescherming: richtlijnen voor influencers
>>Elisa Muriqi, beleidsadviseur consumenten trends
>>Sahin Yazici – beleidsadviseur juridisch
Aandachtspunten:
- Vermelding van de commerciële communicatie door de influencers
- Verantwoordelijkheid van influencers en ondernemingen: misleidende praktijken
11u20: Fiscaal / economisch bekeken: richtlijnen voor bedrijven
>> Matthias Vertommen, adviseur @Creamoda
Om antwoorden te kunnen bieden op fiscaal gerelateerde vragen, zal Creamoda overleg plegen met Fod Financiën. Deze vragen zullen tijdens deze expertsessie behandeld worden.
>>Je kan jouw vragen hieromtrent mailen naar [email protected] voor 20 december 2022
11u40: Juridisch bekeken: hoe veilig samenwerken en sterke contracten afsluiten
>> Bart Van den Brande, advocaat @Sirius Legal
>> Isha Upadhyaya, advocaat @Sirius Legal
Aandachtspunten:
- Hoe zorg je voor een vlotte en veilige samenwerking met influencers?
- Wat moet er wel/niet in een influencercontract vermeld staan en heb je überhaupt een contract nodig?
- Hoe zorg je ervoor dat de influencers waarmee je gaat samenwerken jouw boodschap correct uitdragen en welke contractuele voorzorgen moet je daarvoor nemen?
- Hoe regel je de kwaliteit & oplevering van de content?
- Wie heeft de intellectuele eigendomsrechten op de content?
12u00: Q&A
>> All
12u30: Einde
>> Wendy Luyckx @Creamoda
INSCHRIJVING
Deze online expertsessie is aangeboden en gaat door in het Nederlands.
Registreren kan hier.
Voor meer informatie over de activiteiten van Creamoda of het lidmaatschap:
- download de intro presentatie hier
- contacteer Wendy Luyckx via 0476/99.90.57 of [email protected].
In samenwerking met:
DATUM | 19 januari 2023 |
TIJDSTIP | 10:00 - 12:30 |
LOCATIE | online |