Te groen om waar te zijn?

31/03/2023

De FOD Economie lanceert een campagne om consumenten en ondernemingen te wijzen op het misleidende karakter van milieuclaims. De campagne komt er naar aanleiding van de jaarlijkse Fraud Prevention Month in maart en is een samenwerking tussen de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument.

Steeds meer consumenten willen de impact van hun consumptiegedrag op het milieu verminderen. Ondernemingen spelen daar op in met milieuclaims zoals “ecologisch”, “groen” of “CO₂-neutraal”. Zo zetten ze hun inspanningen voor het milieu in de verf en proberen ze de consument te overtuigen om hun product te kopen. Maar die milieuclaims mogen de consument niet misleiden. De beweringen moeten waar, nauwkeurig, ondubbelzinnig en niet overdreven zijn. Bovendien moeten de milieuclaims onderbouwd zijn met gedegen bewijs.

In 2022 ontving de FOD Economie 21 meldingen over problemen bij milieuclaims. Toch zijn veel consumenten en ondernemingen zich er niet van bewust dat milieuclaims misleidend kunnen zijn. Daarom lanceert de FOD Economie een campagne met tips voor consumenten om misleidende milieuclaims te herkennen en waar ze die kunnen melden.

Vijf tips om niet misleid te worden door milieuclaims

  • Controleer of de “groene” claims onderbouwd zijn: ga na of vage termen (zoals “duurzaam”, “ecologisch” of “groen”), logo’s of afbeeldingen worden toegelicht in de onmiddellijke nabijheid van de claim.
  • Check over welk aspect van de levenscyclus de claim gaat. Gaat het bijvoorbeeld over het winnen van grondstoffen, de productie of de recyclage? Zo kan een claim van ecologische levering enkel doelen op het gebruik van gerecycleerd karton als verpakking, terwijl de eigenlijke verzending gebeurt door reguliere pakjesbezorgers met normale bestelwagens.
  • Ga na of de claim over een wettelijke verplichting of een gangbare praktijk gaat. Sommige ondernemingen stellen milieuclaims soms voor als een extra inspanning, terwijl zij daartoe verplicht zijn. Cosmeticaproducten geven bijvoorbeeld soms aan dat de producten niet getest werden op dieren terwijl dat in werkelijkheid voor alle cosmeticaproducten al verboden is sinds 2013.
  • Controleer of een vergelijkende milieuclaim (bv. duurzamer, ecologischer, milieuvriendelijker) wordt toegelicht. Met welk ander product wordt er vergeleken? Een ander product van hetzelfde merk? De standaard in de sector of een vorig model?
  • Ga na of labels en certificeringen worden toegelicht. Legt de verkoper voldoende uit wat die precies inhouden, wat het label controleert (of net niet controleert) en of dat wel onafhankelijk gebeurt. Zo kan een logo met bijvoorbeeld de vermelding “Better polyester” op het etiket prijken van een T-shirt, terwijl dat niet betekent dat het van beter polyester gemaakt werd, maar enkel dat kopers van een product met dat keurmerk daarmee de productie steunen van “beter polyester” in de toekomst.

Twijfelachtige milieuclaim gespot?

Meld dat dan zeker op het meldpunt van de FOD Economie. De Economische Inspectie van de FOD Economie bekijkt je melding en kan beslissen een onderzoek in te stellen om een einde te maken aan de frauduleuze praktijken.

 

Ben je ondernemer en wil je meer weten over relevante milieuclaims, raadpleeg dan onze gids Goede praktijken inzake milieuclaims.

Ik blijf graag op de hoogte van de activiteiten van Creamoda

x

Leden Login

Creamoda
Leden Login