“Wat ze doen is tof, maar héél riskant”: deze 3 Belgische merken verbluffen op Paris Fashion Week
Paris Fashion Week is bezig, dé plek voor Belgische designers om hun kunnen te tonen. En het zijn vooral nieuwe namen die opvallen. Onze moderedacteur David Devriendt vertelt waarom je Julie Kegels, Ester Manas en Marie Adam-Leenaerdt absoluut in de gaten moet houden. “De kwaliteiten hebben ze zeker, maar vergelijk ze niet met de Antwerpse Zes.”
Na New York, Londen en Milaan is het modecircus in Parijs neergestreken. Ook de Belgen tonen er hun collecties voor de komende lente en zomer, onder wie gevestigde waarden als Christian Wijnants, Ann Demeulemeester en Dries Van Noten. Het is vandaag vooral uitkijken naar de show van die laatste. De eerste zonder zijn gelijknamige oprichter die intussen geniet van een welverdiend pensioen.
Aan jong talent van eigen bodem is er alvast ook geen gebrek. In Parijs maakten de afgelopen twee dagen drie opkomende Belgische merken hun opwachting.
Maandagavond beet Julie Kegels de spits af en maakte ze haar debuut op de officiële kalender van de modeweek. De in Antwerpen geboren en getogen ontwerpster studeerde in 2021 af aan de modeacademie van Antwerpen en verhuisde naar Parijs voor een stage bij Alaïa. Begin dit jaar lanceerde ze haar eigen merk, met creaties die het midden houden tussen elegantie en speelsheid.
Voor haar nieuwe collectie haalde ze inspiratie uit een recente trip naar Los Angeles met haar vriend. Aan de rand van een Parijs zwembad liet ze haar modellen opdraven als een mix van chique Parisienne en Malibu surfergirl. Met vintage zwempakken, tiedye prints én handdoeken geplooid als zwaantjes. Kegels’ doel? Mensen gelukkig maken met haar kleding.
Internationaal bejubeld
Bij Ester Manas, een buitenbeentje in de modewereld, is inclusiviteit de grote missie. In tegenstelling tot de meeste andere luxelabels waar bij uitzondering eens een curvy model hun opwachting maakt, is het de diepe kern van het Brusselse merk dat internationaal lof krijgt van de Vogues van deze wereld. Ook werken ze vooral met deadstock stoffen en voeren ze duurzaamheid hoog in het vaandel. Achter het label zit de Franse Ester Manas en haar Belgische echtgenoot Balthazar Delepierre die elkaar leerden kennen aan de toonaangevende Brusselse modeschool La Cambre.
Ook Marie Adam-Leenaerdt (28) studeerde af aan La Cambre. Na stages bij Balenciaga en Givenchy in Parijs bleek de lokroep van België én een eigen label toch te groot. De Brusselse richtte haar gelijknamige label op in 2022 en verbluft sindsdien met haar tijdloze creaties die wars staan van trends.
Ook in Saison 4, haar vierde en gisteren voorgestelde lentecollectie, is haar signatuur nooit ver weg: veel brede schouders, strak ingesnoerde tailles en sobere kleuren met hier en daar een kleurexplosie. Belgisch vakmanschap van de bovenste plank dat in de smaak valt bij de meest vooraanstaande boetieks ter wereld zoals Dover Street Market en Bergdorf Goodman. In april was ze finaliste voor de LVMH Prize, een van de meest prestigieuze awards in de modewereld.
Opmerkelijk: het zijn drie vrouwen. “Vrouwen ontwerpen anders dan mannen”
Drie Belgische succesverhalen dus met veel raakpunten. “Opmerkelijk en positief vind ik dat het hier over drie vrouwen gaat”, zegt Sophie Pay van de Vlaamse modefederatie Flanders DC. “Dat is een enorme shift met tien jaar geleden toen de nieuwe lichting vooral uit mannen bestond. Vrouwen ontwerpen ook anders. Alle drie hebben ze gemeenschappelijk dat ze rekening houden met vrouwen die hun kleding dragen, maar tegelijk hebben ze ook een creatieve core.”
“Ze kiezen ook niet voor het klassieke parcours; ze hebben ervoor gekozen om vrij snel hun eigen label op te richten. Dat is tof maar heel riskant. De vergelijking met de Antwerpse Zes gaat niet op, dat was een andere tijdsgeest. Talent en de kwaliteiten hebben ze zeker, maar of dat ook een commercieel succes wordt, kan niemand garanderen.”
Nu krijgen ze veel aandacht en kunnen ze teren op hun nieuwigheid. Maar ze moeten het kunnen handhaven.
Collega Stefan Ceunen vult aan: “Nu krijgen de ontwerpsters veel aandacht en kunnen ze nog teren op hun nieuwigheid – daar houdt de modewereld van. Het komt erop aan dat te handhaven.” Als jonge ontwerper een onafhankelijk modelabel opstarten in een wereld waar de macht van luxeconglomeraten als LVMH ijzersterk is, blijkt verre van evident. Het toont vooral het ondernemerschap, de drive en de nood om een eigen verhaal te schrijven van de nieuwe lichting Belgische designers.
De drie merken zijn ook genomineerd voor de Belgian Fashion Awards die op 28 november uitgereikt worden in Brussel. Julie Kegels en Marie Adam-Leenaerdt voor opkomend merk, Ester Manas neemt het op in de categorie Designer van het jaar.
Bron: HLN.