Dramatisch voorjaar voor Belgische kledingwinkels

VANAF MAANDAG METEEN GROTE KORTINGEN VERWACHT TIJDENS SOLDEN

De Belgische kledingwinkels hebben er het slechtste jaar­begin op zitten sinds 2011. Op de covidjaren 2020 en 2021 na lag het verkoopvolume in het eerste kwartaal op het laagste peil in 13 jaar, blijkt uit cijfers van het Belgische statistiekbureau ­Statbel.

Vergeleken met de eerste drie maanden van vorig jaar verkochten de modewinkels nu 3 procent ­minder. Sinds 2022 – een recordjaar doordat mensen na de pandemie terugkeerden naar de winkelstraat – neemt het verkochte volume ­continu af.

En het ziet er niet naar uit dat het tweede kwartaal beterschap gebracht heeft. Integendeel. Statbel heeft nog geen cijfers voor de hele periode, maar in april kalfde het verkoopvolume nog sterker af, met 10,5 procent tegenover dezelfde maand in 2023. Daarmee was het de slechtste april sinds 2008 en de zwaarste terugval ten opzichte van een jaar eerder sinds het begin van de metingen in 2006.

REGEN, REGEN, REGEN

De omzet uit de verkoop is in de eerste vier maanden van 2024 maar licht gedaald: hij lag boven het niveau van voor covid. Dat komt doordat de winkels hun ­prijzen verhoogd hebben vanwege de inflatie.

Maar in de sector zelf valt te ­horen dat nu ook de omzet stevig afkalft. De winkelketens die zijn aangesloten bij de belangenvereniging Comeos rapporteerden tussen midden mei en midden juni een gemiddelde daling van 13,8 procent.

De zelfstandigenorganisatie Unizo stelt op basis van een be­ vraging bij 143 leden dat de verkoop in euro’s dit voorjaar 11,4 procent lager lag dan vorig jaar. ‘De plus van februari en maart werd tenietgedaan door het aanhoudende ­regenweer vanaf april’, zegt Isolde Delanghe, de directeur van de ­Unizo-afdeling Mode Unie.

‘Tussen april en een week ge­leden heeft het haast niet gestopt met regenen’, zegt ook Erika Mees, de woordvoerster van de kleding keten ZEB. ‘Alle zomerse items – top jes, bermuda’s, zomerkleedjes – zijn blijven liggen. Onze voorraden zijn groter dan gepland.’

Pluspunt voor de consument: de koopjesperiode belooft maandag meteen met stevige kortingen van start te gaan. ZEB begon er woensdag al aan. Van de 8.311 artikelen die online met korting aangeboden worden, gaat meer dan de helft (4.347) 50 of 70 procent goedkoper de deur uit. ‘In de winkel ligt de verhouding wat lager, want op ­onze webshop staat ook nog heel wat kleding van voorgaande ­seizoenen’, zegt Mees. Niettemin erkent ze dat er dit jaar ‘meer en grotere’ kortingen zijn. ‘We geven alles bij elkaar zo’n 10 procent meer korting dan in normale ­jaren.’

Andere ketens pakken uit met ongebruikelijk hoge koppelverkoopkortingen, die alleen ­gelden wanneer klanten meer dan één stuk kopen. Zo afficheren E5 en JBC kortingen tot 70 procent.

De zelfstandigen geven aan dat ze zoals gewoonlijk zullen beginnen met een afprijzing van 30 procent. Wel stortten zij zich de voorbije weken gretiger op de koppelver koop. ‘In de modedetailhandel zegt 65 procent van de zelfstandigen eraan mee te doen, terwijl dat in juni vorig jaar nog maar 49,5 procent was’, zegt Delanghe. Ook zij kampen met grote voorraden en ze hebben net als de ketens cash nodig om de najaarscollecties in te slaan. ‘De eerste stukken komen binnen en moeten dus betaald worden. Het gros van de leveringen gebeurt in augustus.’

LOKALE SPELERS ONDER DRUK

De malaise van dit jaar is een nieuwe klap voor de Belgische modesector. Al jaren boert die achteruit door het kwakkelende weeren de opmars van grote internationale mode­verkopers zoals Inditex (onder meer Zara), Primark, Zalando en recenter Shein en Temu. Ook ver­andert het consumenten­patroon, klinkt het in de sector. ‘Mensen trekken meer budget uit voor ­hobby’s, reizen en horeca.’

Het aantal modewinkels in Vlaanderen is de voorbije tien jaar met 22 procent gedaald tot zo’n 9.000 vestigingen, leren data van het bureau Locatus. Zelfstandige zaken en de Belgische familiale ­ketens staan daarbij onder druk. E5, JBC en Cassis Paprika sloten in de voorbije jaren filialen. De schoenwinkelketen Bristol flirt met een faillissement en dreigt na net geen 100 jaar te verdwijnen.

Maar ook de internationale ­ketens blijven niet gespaard. De Belgische winkels van Scotch & ­Soda en Esprit gingen zopas failliet. H&M ging donderdagochtend nog 15 procent onderuit op de beurs na een winstwaarschuwing. Deze maand is de omzet van de Zweedse multinational met 6 procent gedaald. Het lukt allicht niet dit jaar de vooropgestelde bedrijfswinstmarge van 10 procent van de ­omzet te halen. JC/LDK/TR/OV

Bron: De Tijd – 28 juni 2024

Ik blijf graag op de hoogte van de activiteiten van Creamoda

x

Leden Login

Creamoda
Leden Login