In een complexe wereld zoeken consumenten naar veiligheid en vertrouwen. Zorg voor een omgeving waarin ze zich comfortabel en geborgen voelen, zowel in je fysieke winkels als online. Dit betekent dat je aandacht moet besteden aan een geruststellende sfeer.
Gymshark (het sportmerk dat in 2025 de deuren opent in de Amsterdamse Kalverstraat opent, red.) is een merk die volgens Crossmarks hierin uitblinkt. Zo brengt het bekende sportlabel klanten bij elkaar door onder andere hang-outs te organiseren. In campagnes wordt ingezet op kernwaarden als inclusiviteit en zelfvertrouwen.
4. Bied een gepersonaliseerde winkelervaring door ‘shop- en mediatainment’
Maak winkelen leuker en interactiever door technologie en entertainment te integreren. Denk aan gamification waarbij klanten beloningen kunnen verdienen of aan live video shopping waarbij experts real-time advies geven. Dit zorgt voor een gepersonaliseerde en meer memorabele winkelervaring.
Retailexpert Tim Nash, hoofd van IPOS Ignite en curator van Shop Drop Daily, denkt dat AI fysieke retail kan transformeren tot gepersonaliseerde, interactieve ervaringen, zo deelde hij recent met FashionUnited. “Stel je voor dat je een winkel binnenloopt waar de indeling zich in real-time aanpast aan jouw voorkeuren, met op maat gemaakte aanbevelingen,” zo meldt hij aan FashionUnited. “Door AI te integreren met de tastbare, zintuiglijke ervaring van winkelen, zouden merken een omgeving kunnen creëren die bijna magisch aanvoelt, waar elk bezoek lijkt alsof het speciaal voor jou is ontworpen.” Het heeft de potentie klantbetrokkenheid en loyaliteit totaal te veranderen, aldus Nash.
5. Next Level Hospitality
“De fysieke winkel wordt een plek om te leren, ontspannen en socializen,” schrijft Crossmarks in het rapport. Het verschil wordt gemaakt door de kennis, empathie en service van de winkelmedewerkers als ambassadeurs, stelt het bedrijf. “In een tijd waarin bijna alles online te koop is, kunnen gastvrijheid en een empathische benadering niet online worden gereproduceerd.”
Next level hospitality vind je volgens Crossmarks bij skincare en make-up merk Glossier. Klanten bestellen hun producten via een medewerker met een tablet waarna ze het iconische roze Glossier-tasje, gepersonaliseerd met een handgeschreven briefje, ophalen via een lopende band bij de kassa voor een unieke en persoonlijke winkelervaring.