“Haal malafide Chinese webshops offline”
Tot 40% van de pakjes die goedkope Chinese webshops naar België sturen, voldoen niet aan de wetgeving. De overheid moet dat ongelijke speelveld kordaat aanpakken, stelt e-commercefederatie Becom.
“MATROESJKA-TECHNIEK’
Chinese platformen als Temu en Shein respecteren vaak de Europese regels niet met betrekking tot consumentenbescherming, productveiligheid en duurzaamheid. Aan die malafide handelspraktijken moet een einde komen: “Belgische en Europese webshops die wel deze regelgeving nauwgezet volgen, moeten opboksen tegen aanbieders die niet aan de EU-regels voldoen en daardoor hun producten goedkoper kunnen aanbieden”, zegt directeur Greet Dekocker van Becom.
De webshops worden bovendien gesubsidieerd door de Chinese overheid, die de lege terugvluchten betaalt. Pakjes worden gebundeld in Chinese distributiecentra, een “matroesjka-techniek” die ervoor zorgt dat slechts weinig zendingen kunnen gecontroleerd worden. Van de wel gecontroleerde zendingen blijkt tot 40% niet te voldoen aan de regelgeving: ze maken zich schuldig aan namaak, inbreuken tegen de gezondheidswetgeving, het ontbreken van de nodige keuringen…
SANCTIES OPLEGGEN
In een open brief roept Becom de Belgische en Europese overheid op om deze oneerlijke concurrentie aan te pakken. Met de vestiging van de Chinese logistieke hub Cainiao in Luik (van Alibaba Group, nvdr), kan de Belgische overheid hierin een belangrijke rol vervullen.
De e-commercefederatie vraagt een aanpassing van de Europese regels, efficiëntere controles, bijkomende informatieverplichtingen voor Chinese fabrikanten en platformen en aangepaste sancties voor webshops die de regels aan hun laars lappen. “Als spelers niet aan de regelgeving voldoen, moeten ze gestraft worden en desnoods offline gehaald worden”, aldus nog Dekocker.
In mei dienden de Europese consumentenorganisatie BEUC en zeventien nationale consumentenorganisaties al klacht in tegen de Chinese marktplaats Temu, die ze ervan beschuldigen informatie achter te houden en manipulatietechnieken te hanteren.
Temu reageert
“Temu is een nieuwkomer in Europa, we hebben onze eerste markten iets meer dan een jaar geleden betreden. In die tijd hebben we goed geluisterd naar de feedback van klanten, regelgevende instanties en consumentenorganisaties. We hebben onze diensten actief aangepast aan de lokale gebruiken en voorkeuren, en we zetten ons volledig in om te voldoen aan de wet- en regelgeving van de markten waar we actief zijn”, reageert het platform.
Bron: Retaildetail.be – 28 juni 2024