Brussel, 28 augustus 2020 – Met nog één weekend te gaan, lopen de zomersolden van dit bewogen coronaseizoen ten einde. De eerste drie soldenweken kenden een zeer lage verkoop. Het verplicht individueel shoppen en de negatieve berichtgeving erover zetten een serieuze rem op het consumentenvertrouwen en zorgde voor een lage opkomst in modewinkels. “De versoepeling van de maatregel om het shoppen uit te breiden naar twee personen wierp onmiddellijk zijn vruchten af: de laatste week van de solden kende de verkoop een mooie herstart. De betere verkoop in de laatste soldenweek haalde de totale soldenverkoop echter niet helemaal op”, verklaart Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Uit een peiling van Mode Unie en UNIZO bij 250 modehandelaars blijkt dat 70% aangeeft minder te hebben verkocht in vergelijking met de zomersolden vorig jaar, 19% van de bevraagden geeft aan evenveel verkocht te hebben en 11% geeft aan beter verkocht te hebben. Gemiddeld sluiten modehandelaars deze soldenperiode af met een negatief omzetcijfer van 21 procent ten opzichte van de zomersolden in 2019.

Van de bevraagde mode ondernemers geeft 64% aan dat de verstrengde maatregelen de hoofdoorzaak zijn van de terughoudendheid van de consument om te komen shoppen. 35% van de ondervraagden ontving door de hittegolf in combinatie met de verstrengde maatregelen minder klanten over de winkelvloer. Als laatste merken modehandelaars dat consumenten minder aan kledij besteden door het wegvallen van feestgelegenheden en het verhoogde thuiswerk. Hierdoor bleven vooral de meer geklede stukken in de winkelrekken hangen.

Van bij de start van de solden werden grotere kortingen gegeven dan de voorbije jaren, wat uiteraard druk zet op de omzet. Er werd naar het einde van de solden toe meer verkocht omwille van de versoepelde maatregel, maar door het hogere kortingpercentage lag de omzet wel lager.

Het resultaat van de seizoens- en soldenverkoop is in geen geval positief te noemen en een zware dobber voor heel wat modehandelaars, maar toch zijn de resultaten beter dan verwacht. Voorafgaand aan de solden verwachtten modehandelaars immers een negatieve resultaat van 36 procent. “Consumenten toonden sinds de heropening op 11 mei aan dat ze het bezoek aan hun zelfstandige modewinkelier, alsook de bijhorende service, sterk gemist hadden. Consumenten zagen dat shoppen veilig kon en lokaal shoppen zit meer dan ooit in de lift. Klanten beseffen dat zelfstandige modehandelaars niet alleen sterk bijdragen aan de maatschappij, maar ook dat een divers winkelaanbod zoals we dit in België kennen, uniek is”, merkt Isolde Delanghe.

Mode Unie is uitermate tevreden dat de door haar gevraagde versoepeling van het individueel shoppen er kwam. Het shoppen met twee wierp onmiddellijk zijn vruchten af wat betreft de verkoop. Isolde Delanghe: “We rekenen er dan ook op dat de overheid een blijvende evaluatie maakt en het shoppen binnen de bubbel opnieuw toelaat wanneer dat kan. Op heden staat nog 11 procent van de werknemers binnen de modedetaihandel op tijdelijke werkloosheid. Enkel wanneer de consument het vertrouwen behoudt om te gaan shoppen en dit binnen de bubbel kan, zal de verkoop terug op peil geraken.”

“Modehandelaars bewezen sinds 11 mei zich strikt aan de veiligheidsmaatregelen te kunnen houden. Ook sinds de uitbreiding deze week om met twee te shoppen, stellen er zich binnen de zelfstandige modesector geen problemen. We hopen dan ook dat de overheid positief zal communiceren en zo het vertrouwen van de consument om te gaan shoppen, zal blijven versterken”, aldus Delanghe.

Perscontact : Isolde Delanghe – [email protected] – 0473/89 45 18

Ik blijf graag op de hoogte van de activiteiten van Creamoda

x

Leden Login

Creamoda
Leden Login