Expertendag Fashion: Alternatieve groeipaden
Event Info
Expertendag Fashion: Alternatieve groeipaden
Ben je als modebedrijf of modeontwerper al een aantal jaren actief? Hoe ga je dan om met de uitdagingen die op je af komen? In welke richting groeit je bedrijf best? Thema’s als slimme supply chains, strategische financiering, resalesystemen, community building en nieuwe samenwerkingsvormen komen aan bod tijdens onze Expertendag rond alternatieve groeipaden op donderdag 1 december in Antwerpen.
We starten de dag met een sessie rond The State of Fashion 2023 met McKinsey, het langverwachte rapport in samenwerking met The Business of Fashion. Apart inschrijven voor deze sessie is mogelijk.
DEEL
Tijdens deze Expertendag willen we dieper ingaan op hoe je als modebedrijf kan groeien in de huidige context. Wat zal de impact zijn van de mondiale economische context en veranderende consumentenpatronen? Hoe ga je binnen de productiecyclus om met local sourcing, EU-regelgeving en distributie-complexiteit? Welke alternatieve vormen van financiering zijn er voor modebedrijven? Wat zijn de uitdagingen van resale en op welke manier kan het een groeiopportuniteit zijn? Hoe bouw je als merk een authentieke connectie op met je doelgroep? Is een medewerkerscoöperatie dé nieuwe manier van samenwerken? Aan het einde van de dag ga je naar huis met frisse inzichten, bruikbare tips en nuttige contacten.
Concreet
We starten de dag met een sessie rond The State of Fashion 2023 met McKinsey, die plenair doorgaat. Je kiest bij inschrijving bij welke experts je graag in een klein groepje op de sofa plaatsneemt. Je kan ook aangeven of je graag een 1-op-1 gesprek met een van hen wenst. Wij zorgen voor een gepersonaliseerde dagplanning, maximaal rekening houdende met je voorkeuren, zodat je zoveel mogelijk uit deze dag kan halen. ’s Middags schuiven we samen aan voor de lunch en aan het einde van de dag is er een afsluitende netwerkdrink.
Voorwaarde voor inschrijving: Dit is een event voor groeiende en mature ondernemingen uit de modesector (modebedrijven en -ontwerpers, communicatie- en pr-specialisten, marketeers, buyers, fashion advisors, account managers, shop managers, brand image coordinators, agents): we verwachten dat je minstens drie jaar actief bent.
Een ticket kost 120 euro (excl. btw) inclusief lunch en afsluitende drink.
Je kan ook enkel een ticket voor de plenaire sessie (van 10u tot 11u15) van McKinsey hier kopen aan 35 euro (excl. btw).
Programma
De dag wordt ingeleid door een plenaire sessie:
- The State of Fashion 2023 – Cyrielle Villepelet (McKinsey)
The State of Fashion 2023 vat de inzichten samen die voortkomen uit het onderzoek dat McKinsey uitvoerde samen met The Business of Fashion. Het rapport presenteert de belangrijkste verschuivingen die de mode-industrie volgend jaar naar verwachting zal doormaken, van de impact van de mondiale economische context tot evoluerende consumentenpatronen en veranderingen in de interne werking van de industrie. Cyrielle Villepelet is partner bij McKinsey & Company en heeft een grote expertise in digitale en omnichannelstrategie. Zij zal het rapport, een dag nadat het publiek wordt gemaakt, voor ons toelichten. Een unieke opportuniteit!
Cyrielle is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.
Deze sessie gaat in het Engels door. Je kan voor deze sessie een apart ticket kopen, als je niet wenst deel te nemen aan de Expertendag.
Je kan een keuze maken uit volgende thema’s en experts:
- Slimme supply chains – Claude Ampe (Bellerose)
Hoe moeten we omgaan met de veranderende context in de modewereld? Denk aan local sourcing, duurzaamheid, greenwashing, EU-regelgeving, digitale communicatie en e-commerce. Welke evolutie zien we op het vlak van internationale distributie? Claude Ampe is COO van Bellerose, zaakvoerder van C64 en heeft 35 jaar ervaring in het managen van modebedrijven in binnen- en buitenland. Binnen Bellerose is hij verantwoordelijk voor de verkoop, export, productontwikkeling, productie, aankoop en logistiek. In deze sessie gaat Claude dieper in op slimme supply chains binnen productie.
Claude is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.
- Strategische financiering – Nathalie De Ceulaer
Op welke alternatieve vormen van financiering kan je als modebedrijf beroep doen? Wat zijn nieuwe manieren van geld lenen en werken met investeerders? Hoe kan je als gezond bedrijf je financiële werking optimaliseren (rond bijvoorbeeld betalingsvoorwaarden, cashflowbeheer, fiscale optimalisatie en vennootschapsstructuren). Nathalie De Ceulaer is financieringsexpert, was als CFO actief in start-ups en scale-ups in diverse sectoren en werkte voor verschillende investeringsfondsen. Ze zal het in deze sessie hebben over gezond financieel management en financieringsmogelijkheden en deelt daarbij heel wat tips en tricks.
Nathalie is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.
- Resale als groeiopportuniteit – Rudi Maes (Filou & Friends)
Hoe kan je als modemerk inzetten op resale als groeiopportuniteit? Welke uitdagingen komen er bij kijken en wat levert het precies op? Als kinderkledingmerk koos Filou & Friends de voorbije jaren voor een strategische ommezwaai, met meer inzet op eigen verkoopkanalen en een ambitieuze circulaire missie. Een concreet resultaat daarvan is Filou Forever, een ‘preloved pop-up store’ waarbij het merk dit voorjaar een take-back- en resalesysteem uittestte. Na een positieve evaluatie wordt het systeem dit najaar breder uitgerold. Oprichter en CEO Rudi Maes deelt in deze sessie geleerde lessen en legt uit wat de opportuniteiten en uitdagingen zijn van deze alternatieve groeistrategie.
Rudi is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.
- Community building – An-Katrien Dullers (Marnix & Ally)
Het blijft belangrijk om in dit digitale tijdperk in verbinding te staan met je doelgroep, waar die zich ook bevindt. Hoe kan je als merk of bedrijf met je doelgroep de interactie aangaan? Wat zijn de mogelijkheden van community building? An-Katrien Dullers is oprichter van branding en pr agency Marnix and Alley, dat zich focust op het bouwen en verspreiden van betekenisvolle merken in fashion, design en lifestyle. An-Katrien denkt voornamelijk strategieën uit om merken nog meer te laten opvallen op een authentieke, organische en creatieve manier. In deze sessie zal An-Katrien aan de hand van een aantal cases — van online tot metaverse brands — uitleggen hoe je een community rond je merk bouwt en welke stappen je kan zetten om het sociaal engagement rond je merk te verhogen.
An-Katrien is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.
- Nieuwe samenwerkingsvormen – Steven Pauwels (Choco)
Hoe kan je zo optimaal mogelijk samenwerken? Hoe kunnen duurzame relaties bijdragen aan een meer vreugdevolle levensbalans en een stabielere, duurzamere onderneming? Steven Pauwels is mede-oprichter van Choco, een reclamebureau dat 20 jaar geleden werd opgericht als medewerkerscoöperatie. Participatief ondernemerschap en relatiemarketing vormen het fundament van Choco. Daarnaast is Choco mede-oprichter van Organisation Of The Future, een levend netwerk van mensen die vanuit een diepe, liefdevolle en bewuste verbinding zichzelf, hun organisatie en de wereld om hen heen doen groeien. Steven vertelt in deze sessie over nieuwe manieren van samenwerken.
Steven is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.
Schrijf je nu in voor de Expertendag Fashion: Alternatieve Groeipaden ondernemen op 1december in Antwerpen. Facebook-event / LinkedIn-event
DATUM | 01 december 2022 |
TIJDSTIP | 10:00 - 17:00 |
LOCATIE | Urban City - Ankerrui 9 2000 Antwerpen, |