Mode Unie en UNIZO maken soldenbalans op: “Verkoop wintersolden stabiel na sterke start”

In de laatste dagen van deze wintersolden peilden Mode Unie, de federatie voor de zelfstandig modedetailhandel, en ondernemersorganisatie UNIZO naar de verkoop. Uit hun bevraging blijkt dat 29,5% van de zelfstandige modehandelaars meer verkochten dan in dezelfde soldenperiode vorig jaar. Één op drie kende dezelfde verkoop en 37,5% verkocht minder. Isolde Delanghe, directeur Mode Unie: “Deze wintersolden kenden een relatief sterke start. De tweede helft stabiliseerde de verkoop waardoor twee derde van de modewinkeliers hetzelfde of meer verkocht dan vorig jaar.”

Mode Unie en UNIZO peilden met een bevraging bij 176 respondenten naar het resultaat van de afgelopen wintersolden. In vergelijking met dezelfde maand in 2022 hebben zelfstandige modewinkels gemiddeld 2,4 procent minder soldenstukken verkocht. Isolde Delanghe: “De koudeprik zorgde ervoor dat warme winteritems een goede verkoop kenden verder in de solden. Gecombineerd met de vlotte soldenstart zien we bijgevolg een evenwichtig soldenresultaat.”

Zelfstandige modewinkeliers zien bovendien de piek in online verkoop van mode items na corona verder afvlakken. “Een daling in online verkoop bij zelfstandige winkeliers tijdens deze solden wordt grotendeels gecompenseerd met een betere fysieke verkoop. Belgen zijn en blijven fysieke modeshoppers en hebben de zin om in de winkel te komen kopen na corona duidelijk terug gevonden.”, aldus Mode Unie en UNIZO.

De organisaties peilden eveneens naar de verwachting van de komende lente- en zomerverkoop. Moderetailers geven aan gemiddeld 2,5% minder omzet te verwachten dan in 2022. “Vorig zomerseizoen kenden zelfstandige modehandelaars een goede verkoop die in de buurt kwam van die pre-corona door het verdwijnen van alle maatregelen en de inhaalbeweging van alle feesten. Dit seizoen zien Mode Unie en UNIZO een tweestrijd in verwachtingen bij modehandelaars. Zo geven handelaars die een betere verkoop verwachten hoofdzakelijk aan dat dit komt omdat de energieperikelen wat gaan liggen zijn bij de consument, terwijl winkeliers die minder denken te verkopen deze zomer nog steeds de hoge energiekosten als belangrijkste reden hiervoor zien. Handelaars geven aan positief en hoopvol te zijn: niets beter voor het goed gemoed dan een nieuwe, kleurrijke lente- of zomeroutfit”.

Niet voor publicatie

Isolde Delanghe