De digitale transformatie van GYMP:

van confectioneur naar online kindermodemerk

GYMP, het merk van de Familie Anckaert, is in meer dan 400 speciaalzaken door heel Europa te vinden. Met een eigen productiefaciliteit en eigen patronage is het merk doorweven van mooie tradities. Ondertussen wordt er aan de achterkant hard gewerkt om de shift naar online te maken. Hoe je daarin slimme keuzes kunt maken? Daar kan Geert Anckaert, CEO, vol enthousiasme over vertellen.

Een stukje familietraditie

De drie broers en één zus die bij GYMP samen het management vormen zijn de tweede generatie van dit familiebedrijf uit Desselgem. Hun ouders waren confectioneurs (fabrikanten van confectie) met een eigen atelier in België. Het bedrijf bestaat dan ook al meer dan vijftig jaar en maakte vroeger private label producten voor grote modehuizen zoals C&A en Inno. Begin jaren ‘90 verhuisden dit soort productiebedrijven naar Tunesië en het Verre Oosten door de hoge loonkosten. De familie Anckaert besloot te volgen en opende een eigen productiefaciliteit in Tunesië, met één van de broers aan het roer. Een goede zet, want deze locatie is nog altijd een volle dochteronderneming, gespecialiseerd in kleertjes.

Anckaert: “We zijn één van de laatst overgebleven ‘confectioneurs’, vanuit de confectie als metier gegroeid naar fashion, met een eigen merk. Hadden we dat niet gedaan dan was het verlopen als met veel collega’s van toen, die zijn allemaal weg. Vervangen voor productie in het Verre Oosten. En wij hebben tijdig ons eigen merk gemaakt en zelf geproduceerd om nog te overleven.”

GYMP: Gorgeous Young Misters en Princesses

Uit dit eigen merk is vijftien jaar geleden GYMP ontstaan, met voor de oplettende lezer nog een kleine verwijzing naar de vier voornamen: Geert, Yo (Jo), Marianne en Pol. Vandaag de dag staat GYMP voor: Gorgeous Young Misters en Princesses. “En dat verwoordt ook precies wat we doen: Kindjes mooi maken,” aldus Anckaert.

Van ceremony, baby & kids tot newborn collectie

Daarvoor werkt GYMP met drie productlijnen, die allemaal in het Belgische atelier worden ontworpen en bedacht. Commercieel gezien is de ‘baby & kids’ collectie de grootste productlijn. Ook is er een aparte ‘newborn’ collectie tot maat 68. Deze producten gaan naar speciaalzaken in de thuismarkt en verder vooral in Nederland, Luxemburg, Duitsland, Italië, Ierland en Schotland. De kleinere collectie ‘ceremony’ is bedoeld voor communie, lentefeest, huwelijk of andere feestelijke gelegenheden, en is sterk in België, Nederland en Duitsland.

“De ceremony collectie is de enige die niet publiek online staat. De meerwaarde van de detailhandel is daarin echt groot. We solderen ook niet in de ceremony, daar is het te mooi en te duurzaam voor. Overigens is het met onze nieuwe B2B portal eenvoudig bij te bestellen door detaillisten.”

Als het over online verkopen gaat, raak je bij Anckaert direct een gevoelig punt. Hij is zich als CEO met een IT-achtergrond terdege bewust van de digitaliseringsslag die hij moet maken om te overleven in de huidige markt.

Snelle implementatie door out-of-the-box connectiviteit

Na een mislukte poging om alle backend systemen te optimaliseren voor zijn digitale transformatie ziet Anckaert het even somber in. “We waren al twee jaar bezig met een ERP implementatie door een externe partij met lange doorlooptijden, hoge consultancy kosten en heel veel programmeerwerk, het werd onbetaalbaar.”

Tot hij in november 2021 na wat online zoekwerk op Itsperfect stuit. “Het eerste wat in het oog sprong bij dit ERP-pakket was de out-of-the-box connectiviteit met een heleboel partijen. Van Exact Online en transporteurs waar wij mee werken, zoals DPD en UPS, tot Stockbase.”

Na het eerste contact was de knoop snel doorgehakt. “Het moest snel gaan, anders waren we nog een seizoen kwijt. Er zat 2,5 maand tussen de beslissing en onze live-gang. Het grootste pluspunt van Itsperfect is voor mij dat je quasi geen maatwerk nodig hebt. Dat scheelt zoveel programmeren, en dus enorm veel kosten.”

Over de implementatie zelf kan Anckaert kort zijn: “Dat ging smoothly en snel. Wat ik zo perfect vind aan deze oplossing, is dat je alles kunt im- en exporteren. Met een klein beetje kennis van Excel. Er is quasi geen data-input nodig geweest. Daar hebben we veel tijd mee gewonnen.”

De target van GYMP was om de B2B en B2C open te hebben voor de zomercollectie, en dat is precies gelukt, op 1 februari waren alle systemen live voor de directe verkopen. Naast het ERP systeem en de B2B portal van Itsperfect is er een koppeling met de Shopify webshop en met Stockbase van FashionCloud.

Anckaert is dan ook positief gestemd over de toekomst: “Nu de basis staat om digitaal en online verder te kunnen, zien we het goed zitten post-corona. We gaan meer een shift naar online maken. Onze grootste doelstelling is nu dat de connectiviteit met onze retailers en kassasystemen op het juiste punt komt. En natuurlijk willen we onze online zichtbaarheid vergroten en bouwen aan een community. Een mooie taak voor onze marketeers.”

Ik blijf graag op de hoogte van de activiteiten van Creamoda

x

Leden Login

Creamoda
Leden Login