RSS Nieuws

Persbericht 21 juni 2018 - Nieuw online platform helpt voortaan alle ontwerpers om zich te beschermen tegen oneerlijk kopiëren

Belgische Modefederatie Creamoda en Drawy slaan handen in elkaar
en kondigen partnership aan

Zellik, 21 juni 2018 – Vandaag lanceert start-up Drawy een uniek online platform om fashion designers te helpen bij het beschermen van hun intellectuele eigendom om zo te vermijden dat hun creaties zonder vergoeding gekopieerd worden. Het slaat hiervoor de handen in elkaar met Creamoda, de Belgische Modefederatie.

Dat grote modeketens zich laten inspireren door wat bekende ontwerpers op de catwalk doen is bekend maar steeds meer worden ook kleinere merken geconfronteerd met een identieke kopij van hun producten. Zo zijn er de Belgische modeontwerpsters Murielle Scherre van La Fille D'O met haar Fast Girls-bh en Toos Franken wiens oversized trui werd gekopieerd. Ook Elodie Ouedraogo met haar label 42|54 en topmodel Caesar Casier met zijn t-shirtlijn waren recent slachtoffer van copycat praktijken door grotere spelers op de markt.

Timestamping? Uniek, handig en haalbaar.

“Er zijn vandaag een aantal oplossingen op de markt om de creatierechten van designers te doen gelden maar die zijn niet voor iedereen betaalbaar en vaak heel complex. Dankzij het Drawy platform kunnen ontwerpers op een haalbare (max 3,90 euro/design) en gebruiksvriendelijke manier hun creaties digitaal laten dateren. Zo verkrijgen zij een wettelijk erkend bewijs dat hen helpt om hun rechten te verdedigen bij illegaal kopiëren”. zegt Mathieu Liebaert, CEO & co-founder van Drawy.

Een ontwerp kan in slechts 26 seconden worden geregistreerd via onze online applicatie. Dankzij het ‘time stamping’ protocol, zijn de intellectuele eigendomsrechten op elk moment gewaarborgd. Een timestamp toont exact aan wanneer een ontwerper een creatie heeft geregistreerd. Het is een officieel erkend bewijs in geval van juridische procedures”, voegt Liebaert toe.

Een meerwaarde voor elke ontwerper en creatief bedrijf

Een tool als Drawy is een absolute meerwaarde voor onze creatieve sector. “Als federatie dien je oplossingen te bieden en deze tool is daar een perfect voorbeeld van. Elk bedrijf kan voortaan voor een beperkt budget hun creaties online registreren en zo hun ontwerprechten laten gelden. Het is dus vandaag geen financiële kwestie meer. En dat is nu net de grote ‘game changer’ in onze modesector en meteen ook dé reden waarom we sterk geloven in dit partnership”, zegt Jo Van Landeghem, adviseur bij Creamoda.

Een merk moet continu waakzaam zijn voor illegaal kopiëren. Maar in de meeste van de gevallen worden designers er onverwacht mee geconfronteerd. “Als bedrijf ben je continu op zoek naar oplossingen wanneer je gekopieerd wordt. Gelukkig gebeurt het niet elke dag, maar als het zich voordoet stemt je dat als merk niet bepaald gelukkig. Een oplossing als Drawy verwelkom ik met open armen”, bevestigt Steven Van Roy, CEO van het Belgisch dameslabel Just in Case.

Nele Somers, advocate intellectueel recht en moderecht bij MonardLaw, besluit: “Wanneer ontwerpers gekopieerd worden dan resulteert dat al snel in hoge kosten wanneer zij naar de rechter willen stappen. Dat is voor vele designers niet altijd vanzelfsprekend en haalbaar. Het Drawy platform zal ongetwijfeld helpen om copycat situaties te beperken en ervoor te zorgen dat een juridische procedure niet aan de orde is”.

FOTOGALERIJ

Volgende artikels verschenen in de pers:

Nieuw Belgisch platform helpt ontwerpers intellectueel eigendom te beschermen

FashionUnited.be – 21 juni 2018

Intellectueel eigendom: nieuw platform vergemakkelijkt bescherming ontwerpen

FashionUnited.nl – 22 juni 2018

Nieuw online platform helpt Belgische ontwerpers om zich te beschermen tegen oneerlijk kopiëren
hln.be – 21 juni 2018

Deel deze pagina: