RSS Nieuws

De 10 geboden van Creamoda in 2017

Het is een goede gewoonte terug te blikken op wat er in het afgelopen jaar zoal gebeurd is. We hebben dit geresumeerd in de 10 geboden van Creamoda in 2017.

1. Belgische mode steeds hoog in het vaandel

Creamoda werkte samen met iVOX een groot onderzoek uit om bij de Belgische consument te peilen naar zijn/haar perceptie van Belgische mode. Goed nieuws en slecht nieuws!
Het slechte nieuws is dat onvoldoende geweten is wat Belgische mode en merken zijn.
Het goede nieuws is dat er wel duidelijk interesse is om er meer over te vernemen. Een mooie uitdaging voor Creamoda dus!

De Algemene vergadering van Creamoda op 21 juni, de eerste dag van de zomer, was dan ook een dag waarop een tiental Belgische modemerken letterlijk en figuurlijk in het zonnetje geplaatst werden. Met nadien nog bijkomende aandacht vanwege Belmodo die trouwens op 20 oktober ook een Dag van Belgische mode organiseerde waar Creamoda graag aan meegewerkt heeft.

2. Belgian Production Partners are the best

Creamoda riep destijds de Belgian Designer Partners in het leven om jonge ontwerpers een productiehand te reiken. Nadien volgden de Belgian Outsourcing Partners om bedrijven die productie in het buitenland zochten te verwijzen naar onze leden met productie in het buitenland.

We hebben beslist dit alles samen te brengen in het ruimer concept Belgian Production Partners, een permanent actueel gehouden bestand op onze website

 http://www.creamoda.be/NL/sectorinfo/belgian_production_partners

dat bij bijzondere gelegenheden ook in brochurevorm verspreid wordt. Dit gebeurde voor het eerst op de Fashion Talks waar Creamoda overigens een indrukwekkende productiestand had, bemand door 6 productiebedrijven.

3. Duitsland is de belangrijkste Europese markt

Omdat de Duitse economie er in Europa torenhoog bovenuit steekt, organiseerden Creamoda en Modint Credit & Finance een seminarie hierover op 13 april.

Daar kregen pertinente vragen een antwoord :

  • hoe de Duitse markt succesvol bewerken?
     
  • hoe samenwerken met een Duitse handelsagent?
     
  • wat doen als mijn Duitse klant niet betaalt?

4. E commerce : er is geen weg terug

Zoals heel de handel ondergaat ook de kledingverkoop een heuse omwenteling met de e commerce die booming business is. Reden genoeg voor Creamoda om daar aandacht aan te besteden.
Samen met Mode Unie werden gesprekken aangeknoopt met Stockbase, een businessmodel dat zijn sporen verdiend heeft op de Nederlandse markt en dus ook in België werd voorgesteld op 10 mei. Een aantal merken en retailers hebben inmiddels de aftrap in België gegeven.

Creamoda nodigde ook Be Commerce uit op 23 februari en was aanwezig op de Be Commerce Awards op 18 mei.

En samen met IVOC werd een cyclus van bijeenkomsten opgezet waar bedrijven samen met een expert van gedachten wisselden om de juiste strategie voor hun bedrijf inzake e commerce te ontwikkelen.

5. Fashion Retail Evening was een geslaagde primeur

Voor het eerst organiseerden Creamoda, Comeos en Mode Unie samen een event.

Richard Van Hooijdonk, Nederlandse trendwatcher en futurist was de hoofdact maar ook onderzoeksbureau True North en de concrete cases Hunkemoller en Clouds of Fashion konden de aanwezigen in hoge mate boeien. En dat zette uiteraard aan tot interessante gedachtenwisselingen bij een hapje en een drankje achteraf.

6. Intellectuele eigendom moet beschermd worden

Onze bedrijven zijn creatief en diefstal van intellectuele arbeid moet dan ook tegengegaan worden.
Op 30 mei nodigde Creamoda Nele Somers, advocate bij Monard Law, uit om tips & tricks inzake intellectuele eigendomsrechten te geven aan onze leden.

Daarna kregen de aanwezigen de kans kennis te maken met Drawy (https://www.drawy.eu/), een systeem ontwikkeld door de firma Liebaert met als doel snel en goedkoop tot bescherming van prints te kunnen overgaan.

7. Jongeren zijn de toekomst

Op 4 mei werd het project “Young Patterns” boven de doopvont gehouden in het gloednieuw gebouw van MAD in Brussel. Zoals bekend, kampt onze sector met een vergrijzingsprobleem en is instroom van jong bloed een absolute must.

Daarom hebben Creamoda en IVOC de handen in mekaar geslagen om dit project uit te bouwen: www.youngpatterns.com.

En op 2 oktober werd Young Patterns ook voorgesteld op het VBO-forum “Young talent in action” in de Bozar in Brussel.

8. Labelling en productveiligheid zijn complexe materies

De tijd is al lang voorbij dat kleding zonder al te veel formaliteiten op de markt kon gebracht worden.
Tegenwoordig zijn er allerhande voorschriften rond onder meer samenstelling, onderhoud en productveiligheid die het hoe langer hoe moeilijker maken. En dan ook nog eens met initiatieven vanuit Europa, België of de gewesten.

Om door het labelling bos nog de bomen te zien, werd Sue Bolton uitgenodigd op 19 april.
Productveiligheid kwam dan weer uitgebreid aan bod op 14 juni en werd toegelicht door sprekers van de FOD Economie en Centexbel.

9. Overheidsopdrachten worden voortaan beheerst door nieuwe wetgeving

Op 6 december organiseerden Fedustria en Creamoda een gezamelijke sessie over de nieuwe wet op de overheidsopdrachten.
Advocaat Frank Judo verdiepte zich hierin en gaf aan met welke wijzigingen ondernemingen zeker moeten rekening houden.
Vervolgens was er een praktijkgetuigenis door een overheidsaankoper en werd ook stilgestaan bij de “vergroening” van overheidsopdrachten.

10. Privacy : beware of the GDPR-monster

De Belgische reglementering op bescherming van persoonsgegevens dateert alweer van 1992.
Sedertdien is de wereld fundamenteel veranderd aangezien internet toen nog in de kinderschoenen stond en er nog geen sprake was van alle social media die vandaag de maatschappij beroeren.

De Europese wetgever vond dus terecht dat daar iets moest aan gedaan worden. Maar de uitwerking is allerminst terecht te noemen want het is een administratief monster geworden waar niemand beter van wordt, tenzij consultants allerhande. Het wettelijk kader werd op uitnodiging van Fedustria en Creamoda geschetst door Sirius Legal op 19 september.

En op 24 oktober werd de Agoria-tool terzake voorgesteld. Deze tool kan door leden van beide federaties aan voordeeltarief aangeschaft worden.

Deel deze pagina: